De Duitse botenbouwer SAY GmbH heeft zijn faillissement aangevraagd, volgens een officiële verklaring van CEO Karl Wagner. Het proces begon op 23 januari 2024, als gevolg van een langzamer dan verwachte groei in de verkoop na de recente investeringen om SAY bootmodellen uit te breiden. Tijdens de insolventiefase zegt SAY Carbon Yachts mogelijkheden te onderzoeken om een investering te ontvangen van een strategische partner.
SAY was beslist een van de koplopers in modern design, in de toepassing van lichte bouwwijzen en elektrische aandrijving. Een groot innovator, kortom. Het bedrijf had z’n marketing ook prima op orde, gezien de vele aandacht die het kreeg in de pers. Hoe kon het dan mis gaan? Uit het artikel op Marine Industry News concludeert de BootAanBoot-redactie een noodlottige samenloop van omstandigheden.
- Zo maakte het bedrijf grote ontwikkelkosten terwijl de omzet niet bijster hoog genoemd kon worden. De kost gaat voor de baat uit. Een goede liquiditeitsprognose maken en budgetten bewaken, zijn vakken apart.
- Ook werd gefocust op nieuwe lengtes, terwijl de eerste, bestaande modellen nog niet ten volle uitgebaat werden. Vermoedelijk niet genoeg om de aanloopkosten te dekken en reserves op te bouwen. Het is een bekend verhaal dat je veel would-be kopers kunt ontmoeten op beurzen bijvoorbeeld, die zeggen wel een boot van het merk te willen, maar dan een net even anders en liefst groter model.
- Dan opereerde SAY ook in het bomvolle segment van luxe tenders, waarin we tientallen nieuwe toetreders zagen in de afgelopen jaren. De concurrentie is moordend.
- Voeg hierbij de sterk veranderde marktomstandigheden in 2023, en een ramp ligt zomaar op de loer.
Beide laatste omstandigheden kunnen niemand verweten worden. Maar werven doen er goed aan behoedzaam te opereren in dit tijdperk. BootAanBoot verwacht overigens een doorstart, want het merk is te mooi om tot de geschiedenis te behoren.
Trek uw eigen conclusies op Marine Industry News