Nu Boot Düsseldorf 6 van de 9 beursdagen erop heeft zitten, mogen voorzichtig de eerste conclusies getrokken worden. De Duitse pers staat vol sombere berichten over de landelijke economie, maar in de hallen van Messe Düsseldorf is daar gelukkig weinig van terug te vinden.
Onderaan dit artikel vindt u sfeerfoto’s. 2 dagen geleden schreef de redactie al een artikel op deze website special voor de zeilers, over de zeilboothallen 15 en 16.
Vooral op het gebied van motorboten scoort Boot Düsseldorf dit jaar. Motorboten zijn voornamelijk te vinden in hal 1 tot en met 6. De RIBS staan in hal 9 en een enkel, verloren – maar wel groot en qua concept interessant – motorjacht staat in hal 15. Kennelijk was die laatste een late inschrijver, die ruimte opvult die de catamarans dit jaar niet innemen. De motorboothallen zijn beter gevuld dan ooit sinds 2020, toen corona uitbrak.
Voor het eerste is de relatief nieuwe hal 1 echt goed gevuld met de boten die passen bij het thema van die hal: kajuitmotorboten, waterverplaatsend zoals Linssen en Boarnstream of halfglijders zoals Marex, Jeanneau en Beneteau. Hier staat ook Vanquish, een Nederlands merk dat overigens nog iets beter op z’n plaats zou zijn geweest in hal 5. De Elling is ook indrukwekkend. Opvallend is dat Turkse en Poolse werven met een opmars bezig zijn en dat diverse merken voor het eerst aan Boot Düsseldorf deelnemen, voor zover we ons kunnen herinneren. De bezoekersaantallen in hal 1 zijn beter dan ooit, op het gangpad dat de centrale as vormt is het ronduit druk. De hal is gelegen aan de Zuid-ingang. De ‘Messe Leitung’ beschikt over een flexibel, geautomatiseerd systeem om de pendelbussen vanaf het enorme parkeerterrein naar gekozen ingangen te sturen. Zo worden de bezoekersstromen ‘real time’ optimaal over de hallen verdeeld, zonder wachtrijen bij de poortjes en zonder ‘verloren’ hoeken in het enorme hallencomplex, waar anders pas rond het middaguur bezoekers verschijnen.
De vroegere hal 2 is opgegaan in de grotere, nieuwe hal 1, dus lopen we door via een op de grond met pijlen aangegeven ‘Power Line’ naar hal 3. Ook deze is dit jaar beter gevuld dan vorig jaar, name aan de verre zijde. Hier vinden we de sportboten, bijvoorbeeld Sea Ray en Bayliner, en de grotere gezamenlijke stands van de bekende merken buitenboordmotoren, zoals Yamaha en Honda. In dit segment bepalen de motorbouwers welke bootmerken (met natuurlijk hún motor) en welke dealers deelnemen. Vanouds zijn ook de hallen 4 (luxere tenders en sportboten) en 5 (zoals het wordt genoemd: superboats) geheel gevuld met spectaculaire boten. Vooral in de hallen 3 en 4 vindt men veel Nederlandse merken sloepen en tenders. In hal 4 zijn de Scandinavische kwaliteitsmerken dominant, zoals Nimbus.
Vanuit hal 5 steken we door naar Hal 6. Deze mag de superboothal genoemd worden en hier worden de grootste boten van de beurs tentoongesteld. Elke beursbezoeker gaat hier wel even kijken. Dit jaar is de hal ook al uitverkocht en dat was voorheen lang niet elk jaar het geval. U vindt hier trouwe deelnemers als Princess, Sunseeker en Azimut. Bij Steeler Yachts, altijd goed voor een spectaculaire presentatie, moet u ook zeker even kijken. Een rondje lopen tussen de hoge rompen is zeker leuk, maar het beste uitzicht krijgt u als u de trap opklimt naar de verhoogde omloop. De kans ergens aan boord te mogen kijken is gering, aan de poort van elke stand vindt een soort ballotage plaats en net als bij zoveel merken in andere hallen moet u registreren. Tegenwoordig gebeurt dat met uw eigen telefoon, na het scannen van een QR-code.
Tegen de tijd dat u hal 6 hebt gezien, zal uw stappenteller al wel aangeven dat het doel van de dag is behaald. U bent dan pas halverwege op de beurs!
U kunt via Hal 7a, met toeleveranciers voor het hoogste segment jachten, maar ook een enkele werf zonder boot op de beursvloer, via de kunsthal 7 (met tussendoor ook de nodige kitsch die in een voetballersinterieur niet misstaat) naar hal 9 voor de RIBS en bijvoorbeeld ook de trailers zoals die van Vanclaes. Zoals eigenlijk elk jaar is deze hal uitverkocht en dus tot de laatste meter gevuld. Datzelfde kan gezegd worden van de hallen 10 en 11 met toebehoren en winkeliers, ook hier is de beurs beter gevuld dan BootAanBoot zich herinnert van de laatste jaren. Hal 12 vervolgens is de duikhal, een belangrijk segment op Boot Düsseldorf, hoewel hier geen boten centraal staan. Vooral in de weekends kun je over de hoofden lopen: het is het drukste deel van de beurs. In de hallen 13 vindt u vakanties en ligplaatsaanbieders. Samen met hal 14 zijn dit hallen die de laatste jaren niet helemaal uitgeboekt zijn, maar er valt voor jong en oud heel veel leuks te beleven in een goede sfeer. Uiteindelijk bent u bijna de hele beurs rondgelopen en komt u in de hallen 15 en 16 voor de zeilboten. Lang niet alle plekken zijn gevuld maar de keuze blijft enorm voor de zeilliefhebber en alle grote merken geven acte de présence. Hal 17 tot slot is voor de surfliefhebbers.
Hebt u na uw beursbezoek zin in Duits vertier, neem dan de metro of een taxi naar de Altstadt, met leuke echt Duitse restaurants zoals Schlüssel, Zum Schiffchen en Fuchschen. Een biertje drinkt u in Brauhaus Uehrige, afgewisseld met een Killepitsch dat daar tegenover door een luikje in de gevel wordt verkocht. Tot slot kunt u terecht in bijvoorbeeld de bruine kroeg Raatsherrn. De aloude jazz-tent Em Pöötzke met live muziek ging tijdens corona over de kop maar is dit jaar weer open.
Zoals we al schreven is van recessie weinig te merken op Boot Düsseldorf. De beurs is van cruciaal belang voor de botenbranche en is beslist verplicht om te bezoeken voor wie een boot wil kopen en zich breed wil oriënteren. De beurs is pas op twee derde van z’n tijdsduur en het is afwachten op het slotbericht, maar voorzichtig mag al geconcludeerd worden dat 2024 een succesvolle editie is. Dat belooft veel voor Boot Holland te Leeuwarden begin maart, de grootste overdekte Nederlandse botenbeurs.