In Nederland alleen al is er sprake van ongeveer 600.000 liter giftige antifouling verf die jaarlijks in het milieu terecht komt. Finsulate, een uitvinding van Nederlandse bodem, is volledig gifvrij en biedt daarmee het milieuvriendelijke alternatief, met bovendien een gegarandeerde levensduur van vijf tot tien jaar.
Het wordt aangebracht als zelfklevende folie (wrapping). De antifouling eigenschappen zijn het resultaat van kleine vezeltjes, die omhoogsteken op de folie. Het oppervlak is daarmee niet meer glad, maar stekelig en aangroei krijgt geen kans zich te hechten.
Aan de slag
Jurjen Bor (46) is deze maand bij Finsulate gestart als Sales Manager Benelux & Duitsland. Meer bekendheid voor deze gifvrije antifouling, die onder de boot wordt aangebracht als folie om het schip te beschermen tegen aangroei, betekent minder milieubelasting en schoner vaarwater. Nu tegenwoordig steeds meer watersporters de slag naar duurzaam blijken te maken, is dit voor Finsulate hét moment om via extra commerciële kracht aan meer bekendheid voor haar duurzame en effectieve product te werken: “Eerst de Hiswa, dan over de grens!” Jurjen woont in Delden (Twente) en heeft een technisch commerciële achtergrond. Na twintig jaar zelfstandig ondernemerschap heeft hij acht jaar gewerkt als internationaal salesmanager in kunststoffen. Bij Finsulate combineert hij nu zijn liefde voor de watersport met zijn ervaring in de commercie, kennis van kunststoffen gecombineerd met een flinke dosis ambitie; ervoor zorgen dat zo veel mogelijk mensen gebruik gaan maken van zijn gifvrije antifouling–folie.
Hiswa te Water
Bor zit bij Finsulate helemaal op zijn plek: “Als actief wedstrijdzeiler ben ik mijn hele leven al met boten bezig. Het feit dat ik nu mijn passie voor watersport kan combineren met het verbeteren van de kwaliteit van het vaarwater maakt dit tot een perfect bij mij passende functie. In eerste instantie ligt mijn focus op de particuliere jachteigenaar, verhuurvloten, onderhoudsbedrijven en nieuwbouw werven. Want in de pleziervaart liggen veel kansen. Steeds meer mensen maken de slag naar duurzaam en willen gifvrij, zowel vanwege hun eigen gezondheid als voor het milieu. Ook het kostenplaatje is interessant; de folie gaat gegarandeerd vijf jaar mee. We staan eind augustus op de Hiswa om de bezoekers hier meer over te vertellen. Kunnen we meteen kennismaken op stand KO 73!”.
Ontwikkeling
Rik Breur van Finsulate zegt: “Veel mensen stappen af van de antifouling verven met biociden. We merken dat zij steeds vaker op zoek gaan naar een milieuvriendelijk alternatief. Dit is dus het ideale moment om nog meer bekendheid te genereren voor Finsulate. We richten ons in eerste instantie op de pleziervaart en we bespeuren ook steeds meer belangstelling vanuit de beroepsvaart. Recent kregen we bovendien aanvragen vanuit de offshore hoek”.
Kijk voor meer informatie op www.finsulate.com