Twents studententeam doet komend jaar niet mee aan zonnebootkampioenschap in Monaco
Na 5 deelnames doet Solar Boat Twente niet meer mee aan de Monaco Energy Boat Challenge. In september heeft organisator van het zonnebootkampioenschap YCM aangegeven niet door te gaan met zonnebootraces. Tijdens de concept reveal op 03/12 laat Solar Boat Twente weten door te gaan met racen. Het team wijkt uit naar de Balaton Solar Boat Challenge in Hongarije. “Wij zien nog voldoende mogelijkheden om onze boot en daarmee de scheepvaart te innoveren en kijken er naar uit om die innovaties te testen in Hongarije”, vertelt teammanager Birgit van der Burg
Nieuwe uitdagingen in Hongarije
Ook de race in Hongarije wordt pittig, met andere uitdagingen dan in Monaco. Zo zijn de temperaturen rond het Balatonmeer hoger en dat vermindert de efficiëntie van de zonnepanelen. Daarom experimenteert het team met zonnepaneelkoeling. Eigen onderzoek wees uit dat het koelen van de zonnepanelen tot 11% hogere efficiëntie oplevert.
Bewuste keuze voor andere wedstrijden
De YCM heeft aangegeven wel zonneboten toe te laten in de AI klasse, maar Solar Boat Twente kiest voor een andere route “ons controlesysteem maakt deelname aan de AI klasse al mogelijk met een paar kleine aanpassingen, maar onze missie ligt bij innovatie op het gebied van zonne energie”, aldus Van der Burg. De elfstedentocht spreekt het team meer aan. “Het is een vuurproef voor de efficiëntie en betrouwbaarheid van de boot.” Het team kijkt in plaats daarvan naar races die meer aansluiten bij hun doelstellingen, zoals de race in Hongarije en bijvoorbeeld de Elfstedentocht. “De Elfstedentocht is een ultieme test voor de efficiëntie en betrouwbaarheid van onze boot”, zegt Van der Burg.
Innovatie als kern
Solar Boat Twente onderscheidt zich van andere teams in Nederland met haar volledig elektronisch controlesysteem. Dit systeem stuurt de watervleugels aan. Deze zorgen dat de boot “vliegt” en daardoor een lagere waterweerstand heeft.
Waar de andere teams hun boten laten vliegen met een mechanisch systeem, ziet het Twentse studententeam veel meer potentie in innovatie op het elektronische systeem.
Het team geeft aan dat er buiten het controlesysteem ook veel andere innovaties mogelijk zijn.. Zo wordt de boot lichter gemaakt en zijn er nieuwe draagvleugels ontworpen. Volgens David Martens (draagvleugel engineer) kunnen deze vleugels tot wel 15% efficiënter zijn dan de huidige draagvleugels. Ten slotte valt ook zonnepaneel koeling onder deze innovaties.
Over Solar Boat Twente
Solar Boat Twente is een studententeam bestaande uit 24 studenten van zowel de Universiteit als de Hogeschool Saxion. Het team is in 2016 ontstaan als uitroep tegen de milieubelasting van de scheepvaart en maritieme industrie. Het team laat zien dat milieuvriendelijk vervoer mogelijk is door uitdagingen aan te gaan voor zonneboten. Het team is gebruikelijk opgedeeld in verschillende subteams die focussen op een specifiek onderdeel van de boot, zodat elk lid meer expertise op kan doen, en de boot zo tot een hoger niveau kan tillen.
Meer informatie op de website.