In de watersport gelden vele oude normen, waarden en ongeschreven wetten. Een van oudsher bestaande regel op het water is dat men elkaar altijd helpt bij problemen door bijvoorbeeld een sleepje naar de wal indien iemand midden op het water is gestrand…maar kan dat eigenlijk nog wel in de hedendaagse claimcultuur? Botenwacht Nederland stelde de vraag aan ANWB verzekeringen.
“Van oudsher is het heel gewoon om even een sleepje te vragen of te krijgen als men midden op het water is gestrand met de boot. Toch merken we laatste jaren dat dit niet meer zo vanzelfsprekend is dan voorheen. Men vindt het blijkbaar tegenwoordig lastig om iemand anders om hulp te vragen. Toegegeven: de maatschappelijke mentaliteit is veranderd. Veel beleefdheidvormen zijn (helaas) verdwenen en het is ook niet meer altijd zeker dat met een welwillende burger treft die de ander helpt. Steeds minder zie je nog iemand voor een ander in de bres springen. Liever staat men met een mobieltje de ellende van een ander te filmen dan deze te helpen. Juist op het water moeten we er samen voor waken dat deze normen en waarden niet vervagen,”aldus Botenwacht Nederland.
Een veel gebruikt argument, is dat men bang is voor aansprakelijkheden. Want wat gebeurt er nou eigenlijk als u met de beste bedoelingen iemand een sleepje naar de wal geeft maar er ontstaat schade aan één van de vaartuigen? Krijgt u dan uitgekeerd of wordt u juist aansprakelijk gesteld voor de schade van de boot die u sleept. U bent immers geen professional en u beschikt niet over veel ervaring, laat staan over juiste certificaten. Om hier eens duidelijkheid over te krijgen vroeg Botenwacht haar partner ANWB hoe zij hier mee omgaat.
ANWB/Unigarant stellen het volgende: “Als iemand in nood is ben je op het water, net als op de weg, wettelijk verplicht iemand hulp te verlenen. Als zich dan onverhoeds schade voordoet dan kan men daarvoor niet aansprakelijk voor worden gesteld tenzij dit natuurlijk opzettelijk gebeurt. Er kan tijdens een hulpverlening altijd iets mis gaan maar als de intentie goed is geweest zal dat doorslaggevend zijn.”
Botenwacht adviseert de watersporter dan ook te laat zien dat u uit het juiste hout bent gesneden en elkaar te helpen. “Zijn er kosten verbonden aan de hulpverlening door bijvoorbeeld extra brandstofverbruik en kan degene die door u werd gesleept dit niet goedmaken met een gezamenlijk flesje wijn in de haven, dan zal deze vast bereid zijn u een gepaste vergoeding te geven.”
Meer informatie is te vinden op www.botenwacht.nl