Wanneer een sportief merk als PIRELLI samenwerkt met de RIB-experts van Sacs Tecnorib, kan dit alleen maar iets sensationeels opleveren. De P30 bevestigt dit dan ook met gemak. Bovendien is ze ook goed te gebruiken als dagcruiser.
Wij namen de proef op de som en deden de test.
Liefhebber van snelheid
Boten die 100 kilometer per uur kunnen varen worden als snel beschouwd. De PIRELLI 30 is hier een mooi voorbeeld van. Zij kan volgens de fabrikant zelfs 100 plus. Afhankelijk van de trim, het weer, de lading aan boord en de vaardigheden van de bestuurder is er nog meer mogelijk. Tijdens onze test ging de PIRELLI tot 102 kilometer per uur, met 380 liter brandstof in een tank van 500 liter. De test vond plaats op zoet water. Op zout water heeft ze meer drijfvermogen en hebben de propellers meer grip.
“De PIRELLI vindt dat niet erg,
zij laat zich niet kisten.”
Dit verbetert het prestatievermogen des te meer. Bij 5.000 toeren per minuut werden de vaarmanoeuvres getest. Van cirkels aanhalen tot slalommen, alle handelingen gingen vlekkeloos. Dit deed de PIRELLI overigens op een snelheid van 80 kilometer per uur. Hierdoor kwam de Maas bij Roermond, waar de test is uitgevoerd, een beetje smal over. De PIRELLI vindt dat niet erg, zij laat zich niet kisten. Zelfs niet wanneer ze door haar eigen golf vaart. De P30 vaart comfortabel, zelfs geen gebonk of gespetter. Met geen enkel probleem vaart deze boot van en naar verschillende bestemmingen en kusten, terwijl zij nog steeds de show steelt. Vol gas is de tankinhoud van de PIRELLI goed voor een afstand van zo’n 217 kilometer. Mocht u liever 54 kilometer per uur willen varen, dan beloont de P30 u met een actieradius van 387 kilometer bij een optimale kruissnelheid van 54,6 kilometer per uur, bij 3.500 toeren per minuut. Uiteraard altijd met de verplichte 15 procent reserve in de tank.
Meer dan alleen de vaart
Maar niet alleen de topsnelheid maakt de PIRELLI zo bijzonder. Het is een reeks punten die u laat glimlachen na een tochtje met de PIRELLI. Het eerste is iets dat u kunt verwachten van een Italiaanse RIB, en dat is het ontwerp. De PIRELLI is sneeuwwit met rode stoelbekleding, maar beide kunnen naar wens aangepast worden. Verder heeft ze harmonieuze lijnen, een kleine opbouw met wastafel, een toilet, een douche en ruimte om u om te kleden. Met het strakke windscherm dat naar achteren leunt en slim geïntegreerde handgrepen die voor extra veiligheid zorgen, zonder ten koste te gaan van het uiterlijk. Tot slot biedt het synthetische teakdek veel grip en ziet er ook nog eens fraai uit.
Het vakmanschap laat niets te wensen over. Zelfs een kritische blik achter de schermen verraadt geen enkele nalatigheid. De RIB is volledig voorzien van topcoat en de lijnen en kabels zijn netjes geplaatst. Ook maken de brandstoffilters, magneetkleppen voor de brandstof en roestvrijstalen roosters een goede indruk. Tot slot zorgen de zes compartimenten in de slang voor veiligheid.
Ook geschikt als dagcruiser
Naast het uiterlijk is het de combinatie van sportieve vaareigenschappen en het comfort die zorgen voor een geslaagde dag op het water. De PIRELLI 30 is geen ruwe RIB dat geen bescherming biedt tegen de zon. Nee, zij heeft achter comfortabele banken die kunnen worden omgebouwd tot een zonnebed van 1,7 bij 1,3 meter. Verder heeft ze een kleine kajuit waar de meest noodzakelijke behoeftes kunnen worden gedaan, een wet bar met koelkast en kook- en grillfaciliteiten, een watertank en de mogelijkheid om de hele boot voor anker te beschermen tegen de felle hitte op het dek door middel van afneembare carbon palen en een zonnedoek. Dit alles is praktisch en maakt de P30 tot een perfecte dagcruiser.
Accelereren
Maar de belangrijkste troef waarmee de P30 haar klanten overtuigd zijn de vaareigenschappen. De acceleratie is adembenemend. Wie de gashendel bedient moet er beslist voor zorgen dat alle gasten aan boord een stevige grip hebben, voordat de 600 pk van de Mercurys op de schroeven losgelaten worden. Want dan begint de actie pas echt. Waar het tijdens deze winterse test oppassen geblazen is dat uw muts niet afwaait, kunnen in de zomer de zonnebrillen afwaaien en de drankjes verdampen. Zo fel gaat de PIRELLI te werk. Voor het overige kan wat de Italiaan levert als soeverein worden omschreven.
Veilig varen
De 36 centimeter brede en twee keer zo diepe gangboorden bieden veel veiligheid. De handgrepen zijn zo gemonteerd dat u zich altijd goed vast weet te houden, maar er niet steeds tegenaan stoot. Ook het windscherm biedt een zeer stevig frame dat te allen tijde voor een goede grip zorgt. Dit is echter ook nodig, omdat de bank aan het roer alleen aan de buitenkant steun biedt. Er is geen tussenschot in het midden, waardoor de bestuurder en gast in snelle bochten erg dicht op elkaar zitten. Mocht dit u storen, dan kunt u er ook voor kiezen om de stoel in te klappen en staand te varen. Dankzij de verstandig geplaatste voetsteun heeft de bestuurder altijd de juiste houding tijdens het varen, zowel zittend als staand. Zelfs bij de korte overgang naar glijsnelheid verliest u nooit het overzicht. Al na zes seconden is de boot in plané, tot 90 kilometer per uur duurt het maar 18 seconden. De stuurpositie kan ook met een gerust hart als ergonomisch worden omschreven.
“Al na zes seconden is
de boot in plané.”
Specificaties
Wanneer wordt gekozen voor de twee keer 200 pk motoren kost de P30 inclusief btw zo’n 256.520 euro. De testboot die wij gebruikten heeft twee 300 pk outboardmotoren, waar een prijskaartje aan hangt van in totaal 269.830 euro. Mocht u ook een joystickbesturing van Mercury willen, dan komt hier 18.150 euro bovenop. Een T-Top met roestvrijstalen frame en stoffen bekleding heeft een meerprijs van 9.680 euro. De duurste extra is de zwarte lakafwerking, waar u 36.300 euro extra voor aftikt.
“Een grote glimlach na de vaartocht én dat is onbetaalbaar”
Veel geld, maar ook veel plezier. Wie de boot ziet als een toevoeging aan zijn woning of als tender voor het superjacht zal over de investering heen kunnen stappen. Bovendien biedt PIRELLI nog een extraatje: een grote glimlach na de vaartocht én dat is onbetaalbaar.
Kijk voor meer informatie op Bestboats.