Stijlvol met Spaans temperament
Het Spaanse Tesoro Yachts is al jaren werkzaam in de jachtenbranche maar besloot een aantal jaar geleden om high-end tenders te gaan bouwen. Hun motto: ‘luxe, sportief en stijlvol’. De combinatie hiervan is terug te vinden in alle boten van de werf, die verkrijgbaar zijn in verschillende configuraties. Het varen met een Tesoro Yacht is niet alleen comfortabel, maar ook zeer sportief. Het team van YachtFocus mocht dit brokje temperament bij de enige dealer in de Benelux en Duitsland – Witsen Marine – uitproberen.
Als we aankomen bij het bedrijf in Alkmaar, worden we hartelijk welkom geheten met een lekkere kop koffie door Koen van der Eng. De jonge ondernemer is ooit als zaterdaghulpje begonnen bij het watersportbedrijf dat zich voornamelijk toelegde op jachtservice, winterberging en de verkoop van RIB’s en kleine Yamaha motoren. Toen hij een paar jaar geleden de watersportwinkel overnam, was het voor Koen wel duidelijk; hij wilde groeien en zich toeleggen op de verkoop van grotere motoren en stoere boten. Na een uitgebreide zoektocht kwam hij uit bij het Spaanse Tesoro Yachts. Koen: “Je wil je natuurlijk wel kunnen onderscheiden met je aanbod in deze markt. Daarom hebben we gezocht naar een merk dat nog niet vertegenwoordigd is in de Benelux en Duitsland. Na een aantal bezoeken aan de werf in Murcia, waren we overtuigd dat Tesoro Yachts goed bij ons paste.”
Stap voorwaarts
Als jonge ondernemer ziet hij de stap van motoren van 6 pk naar 2x 425 pk op de Tesoro 38 als een mooie en positieve ontwikkeling. Hoewel de Tesoro jachten in eerste instantie met Mercury motoren werden aangeboden door de Spaanse werf, werd er door Koen al snel contact gelegd met Yamaha omdat deze fabrikant van oudsher bij Witsen Marine hoort. Koen: “We hebben alle schepen door Yamaha laten bekijken, om te zien wat de beste motorisering zou zijn. Daarom kunnen wij pal achter dit product staan mét de Yamaha motor. We bouwen de motoren daarom ook zelf in bij de afleverfabriek in Murcia om misverstanden te voorkomen.”
Sprayrails
Na de koffie is het tijd om aan boord te gaan. Tot onze blijdschap staat de tender nog op de kant, zodat we het onderwaterschip kunnen bekijken. Wat meteen opvalt zijn de opvallende bijlboeg, de overduidelijke sprayrails aan de onderkant en de gladde romp boven het wateroppervlak. De sprayrails in planerende schepen zorgen ervoor dat het schip verder uit het water komt, omdat het natte oppervlak kleiner wordt door de opwaartse druk en daarmee de trim van het schip verkleint. Bovendien verminderen goede sprayrails het ‘gestamp op golven’ en de waternevel rondom het schip, waardoor het zicht verbetert. We gaan het zo meteen meemaken!
“De boot bereikt snelheden
boven de 90 kilometer per uur.”
Techniek
Bij het zien van de twee immense V8 425 pk Yamaha motoren, begrijpen we meteen waarom Witsen Marine zelf de motoren monteert. Er is namelijk niet zoveel ruimte over tussen de motoren en het zwemplateau en de inbouw vereist dan ook kennis en ervaring. Redelijk onder de indruk stappen we aan boord. Het eerste wat opvalt is de zwarte T-Top. Koen: “Hoewel de boot enorme snelheden bereikt van boven de 90 kilometer per uur, is er geen enkel probleem met de T-Top. Die zit verzonken door de boot heen en kan dit makkelijk aan. Bovendien geeft de T-Top de bestuurder de benodigde schaduw bij het varen.” De stuurstand is voorzien van maar liefst drie comfortabele stoelen, die niet alleen goede rugsteun bieden, maar ook aan de zijkanten het lichaam omringt. Wel zo veilig, gezien de snelheden die de boot kan halen. Het instrumentenpaneel is compact, maar overzichtelijk ingericht en vanuit de bestuurderstoel zit alles onder handbereik. Een groot Axiom Raymarine 22” MFD scherm voorziet ons van de benodigde informatie tijdens het varen. De motoren worden bediend door middel van het Yamaha Helm Master EX systeem. De vernieuwde Helm Master EX-joystick maakt het mogelijk om zelfs met meerdere buitenboordmotoren zijwaarts te varen en dat is wel zo gemakkelijk bij het manoeuvreren in de jachthaven.
Houd het koel
Tussen de stuurstoelen en de uitklapbare tafel bevindt zich een strategisch geplaatste kleine wetbar met inductieplaat, wasbakje en twee koelkasten. Koen vertelt ons dat er zelfs een derde koelkast in de kajuit te vinden is. De tafel in de kuip heeft comfortabele banken, die ruimte bieden aan acht personen. De achterste bank kan in een handomdraai worden omgetoverd in een zonnebed. Heeft u toch liever schaduw op het zonnedek? Dat is geen enkel probleem met het elektrische zonnescherm in de T-Top. De Tesoro is van voor tot achter voorzien van het onderhoudsvriendelijke Flexiteek. Het voordeel van Flexiteek is dat het lichter is in gewicht en koeler is ten opzichte van een regulier teakdek en bovendien onderhoudsvrij. Als we over de ruime gangboorden naar voren lopen, zijn we verrast door het breed bemeten zonnedek voorop. Met de extra kussens tegen de binnenkant van de boeg, is dit niet alleen een ligbed, maar ook een extra zitplaats voor meerdere personen. Om het extra gezellig te maken, heeft de hele boot een 3-zone Fusion audiosysteem. Dit systeem is te gebruiken aan zowel de binnen- als buitenzijde.
Open en royaal
Het is tijd om de boot van binnen te bekijken. We dalen af via de trap met zwevende treden. Wat opvalt is het gebruik van lichte materialen in combinatie met roestvrijstaal en indirecte verlichting. Het levert een sfeervolle kajuit op en hoewel een 38 voeter normaal gesproken niet ruim te noemen is benedendeks, heeft de werf het toch voor elkaar gekregen om de binnenruimte neer te zetten als open en royaal. De voorpiek heeft een riant bed en door het ontbreken van extra wanden, oogt de extra hut onder de kuip ook open, in plaats van benauwend. Tussen de beide slaapvertrekken bevindt zich een natte cel met douche, toilet en wastafel. Al met al een prima plek om een paar nachtjes door te brengen. Na de rondleiding aan boord wordt de Tesoro 38 Cruiser uiterst zorgvuldig door het personeel van Nicolaas Witsen de loods uitgereden en in de kraan gehangen.
Varen
Nadat de boot te water is gelaten, gaan we over het kanaal richting het Alkmaardermeer. De kruissnelheid laat al een beetje zien wat de grote jongens achterop in zich hebben. Het herkenbare geluid van de V8 is niet storend en we kunnen het gesprek gewoon voortzetten. Koen lacht: “Met de snelheid van 14,5 kilometer per uur verbruiken ze samen ongeveer 21 liter per uur, dat wordt straks wel anders. Bij 60 kilometer per uur verbruiken ze 140 liter per twee.” Eenmaal aangekomen bij het snelvaargebied, gaan de gashendels plat naar voren. We zien de teller snel oplopen van 30 kilometer naar 60 kilometer en voor we het weten, vliegen we met meer dan 90 kilometer per uur over het meer. Zoals Koen al beloofd had, hebben we totaal geen last van nevel of water in de boot. Ook wanneer we een scherpe bocht maken, voelt de boot veilig en betrouwbaar aan, ondanks dat we dit met een snelheid van 50 kilometer per uur doen. De boot komt bijna voor twee derde uit het water. Dat betekent dat de sprayrails precies doen waarvoor ze gemaakt zijn. Wat een power en wat een performance! Aangekomen in een baaitje wijst Koen ons op de ankerlier die speciaal voor deze boot is ontwikkeld: “Vanwege de bijlboeg is het lastig om een anker te laten zakken zonder schade te veroorzaken, daarom heeft de fabriek een constructie bedacht om dit te voorkomen.” En jawel, via de afstandsbediening komt het anker boven de boeg uit, wordt naar voren geheveld en dan op een aantal centimeter van de romp te water gelaten. “Op die manier blijft het anker vrij van de boeg, zelfs in slecht weer”, aldus Koen.
“Speciaal ontwikkeld ankergerei voor makkelijk en krasvrij ankeren.”
Korte levertijd
Met de Tesoro 38 Outboard brengt Witsen Marine een elegante, stoere en solide tender op de markt. Een groot voordeel is dat de boten binnen 8 weken leverbaar zijn, zelfs nog voor dit seizoen. Door middel van een online configurator zijn de Tesoro’s naar persoonlijke voorkeuren samen te stellen. De klant kan kiezen uit diverse opties zoals stoffen, houtsoorten, kleuren en extra’s. Het resultaat: een stijlvolle tender met een solide en lichte constructie.
Kijk voor meer informatie op www.witsenmarine.nl