Christian Smulders is in het dagelijks leven piloot en vliegt de wereld over. In 2011 legde hij zich – naast het pilotenleven – toe op het renoveren van reddingssloepen. Wat in eerste instantie begon als hobby, groeide uit tot een jachtbouwbedrijf dat inmiddels tien aluminium boten per jaar bouwt met de LB70 als jongste telg in het gamma.
De overstap naar boten was voor Christian heel logisch. Varen heeft veel overeenkomsten met de aerodynamica waar hij als piloot bekend mee is. De uitdaging is om de stroming van water onder en rond de boot zo optimaal mogelijk te laten zijn. Dit is terug te zien in zijn ontwerpen, waar rekening is gehouden met het verminderen van weerstand en de wervelingen onder water. Water dat om de schroefas stroomt en zelfs de vorm en positie van anodes hebben invloed op de weerstand. In een stijlvol ontworpen sloep genieten van hybride of volledig elektrisch varen, is het motto van de jonge ondernemer.
Kleine broer
In 2008 verloor Christian zijn twee jaar jongere broertje. Het opknappen van de oude sloepen fungeerde tegelijkertijd als rouwverwerking. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Christian de naam Lillebror koos voor zijn eerste opgeknapte aluminium reddingssloep uit 1951. Lillebror betekent ‘kleine broer’ in het Scandinavisch. Uiteindelijk is dat ook de bedrijfsnaam geworden. Christian: “Ik ben trots op mijn broertje en op deze manier is hij altijd een beetje bij me.”
Vóór het ontstaan van Lillebror Marine ging Christian zelf oude sloepen uitzoeken in Azië. De sloepen werden daar gestript en opnieuw opgebouwd met polyester, teak en voorzien van gereviseerde motoren. Toch bleek dat geen optimale situatie. Christian: “Bij aankomst in Nederland bleek de kwaliteit niet naar mijn zin en begon ik vervolgens van voren af aan met het schilderwerk, de elektra en het inbouwen van luxe zaken zoals bijvoorbeeld een koelkast”. Hoewel het een leuke en leerzame ervaring was, besloot hij om zelf een sloep te bouwen. “Met een beperkt budget ben ik begonnen met het laten tekenen van het eerste LB78 ontwerp. Om het project betaalbaar te houden heb ik vrijwel alles zelf gedaan. Denk aan het maken van de website, boekhouding, bootontwerp en honderden uren uitzoekwerk om steeds het beste en meest passende artikel voor de beste prijs te vinden. Ook ieder schroefje, type scharnier, de besturing en aandrijving selecteer ik tot op heden nog altijd zelf.”
Bewust keuzes maken
Het gamma van Lillebror bestaat uit de LB60, de LB65, de LB78, de LB85 en de jongste telg: de LB70. Alle modellen zijn gemaakt van blank onbehandeld corrosiebestendig aluminium en de 5 millimeter dikke rompen worden voorzien van een poedercoating of folie wrapping. Wat de boten van Lillebror óók uniek maakt; er zijn geen hinderlijke lasnaden zichtbaar omdat de lange zijkanten uit één stuk aluminium bestaan. Daarom is het zelfs mooi om de boot blank te laten. Naar wens worden de boten voorzien van een plug-in hybride of volledig elektrische aandrijving. Het beste van beide werelden komt hiermee samen bij de LB78 en de nieuwste LB70 hybride S (sport). De 7 meter LB70 heeft een optimaal onderwaterschip voor zowel volledig elektrisch varen als snel varen met een tot 80/110 pk common rail diesel uitvoering. De boot is bovendien goed trailerbaar met een gewicht van 1200 kilogram. De doorvaarthoogte is maximaal 97 centimeter. Dit nieuwe model is nu al razend populair en er zijn er al zes vanaf tekening verkocht. De prijs van € 59.900,- voor de basisboot is inclusief 42 pk dieselmotor.
Perfectionist
Christian blijft ontwikkelen en innoveren om de markt een stap voor te blijven. Als echte perfectionist denkt hij goed na over elk technisch detail. Ook in het persoonlijke contact met zijn klanten gaat Christian voor het beste resultaat; aan de hand van de wensen van de koper de meest stijlvolle boot samenstellen.
Kijk voor meer informatie op www.lillebrormarine.nl