Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) test deze week drie innovatieve barrières om aanvaringen tussen schepen en windturbines te voorkomen. Directe aanleiding voor dit experimenteel onderzoek was het incident met de Julietta D op 31 januari 2022. Dit schip op drift raakte eerst een tanker en daarna een transformatorplatform. Vervolgens botste het op een windturbinefundatie van het windpark in aanbouw Hollandse Kust Zuid. Geïnstalleerde windturbines kunnen bij een aanvaring op een schip vallen, met groot gevaar voor bemanning, passagiers, het schip zelf en het milieu.
Tot 2030 worden er op de Noordzee ongeveer 2500 windturbines geplaatst. MARIN-onderzoek voor de Nederlandse overheid heeft laten zien dat hierdoor mogelijk 1,5 tot 2,5 keer per jaar een schip tegen een windturbine aanvaart of aandrijft. Gemiddeld 80 keer per jaar raakt een schip op drift op de Noordzee.
Experimenteel onderzoek in actie
In een workshop op 23 februari bedachten 20 experts uit de Nederlandse offshore sector samen met MARIN drie vernieuwende concepten in een experimenteel open innovatieproject. Een concept met sleepankers verankerde boeienlijn bovenwater, een slim opgehangen net tussen vaste palen en een verankerde haaklijn onderwater om het anker van het driftende schip op te vangen. MARIN heeft de drie oplossingen op schaal gebouwd en test die deze week in zijn Offshore Bassin.
Kijk voor meer informatie op www.marin.nl