Het merk Nimbus heeft een bovennatuurlijke status. Solide, veilig en Zweeds. Het aanbod is onderverdeeld in commuters (pendelaars), coupés, dagcruisers en tenders. De testboot – de Nimbus T8 – is de kleinste vertegenwoordiger van de tenderreeks, de T in de naam verraadt het. Deze T8 moet snel en veilig varen combineren met maximale functionaliteit. Maar lukt dat?
Tekst: Alexander Worms. Fotografie: Alexander Worms en Nimbus Boats.
Dit artikel verscheen eerder in YachtFocus Magazine
Wanneer de stuurman de hendel op tafel legt, sprint de T8 binnen 20 seconden naar 80 km/u. Dat is indrukwekkend snel. De 300 Pk sterke Mercury Verado, de topmotor, gaat hierbij door alle gradaties van maritieme aandrijvingsgeluiden heen; van fluisterstil tot een krachtige 89 db(a) bariton. Het kan ook anders: met een druk op de juiste knop op het touchscreen opent de bovenwateruitlaat (droge uitlaat) van de V8-buitenboordmotor. De motor laat nu direct flink van zich horen. Varen met meer of minder geluid: de keuze is aan u.
Totale controle
Aangenaam is het feit dat zelfs bij vol gas nog geen 100 liter benzine per uur in de motor verdwijnt. Gezien de prestaties is dat prima te doen. Bij vol gas geeft de klok maar liefst 84 km/u aan. De standaard zip-wake trimvlakken zijn uitgeschakeld, net als de automaat. De motor was licht getrimd, de tank halfvol. De boot vaart hiermee soepel, de besturing blijft nauwkeurig en het gevoel deze T8 onder controle te hebben, is zeer sterk. Dit vaart prettig. Wilt u verder gaan dan de 177 kilometer op vol gas, die de 240 liter tank min 15 procent reserve levert, verminder dan het motortoerental tot 4.000 omw/min. Daarmee bereikt u 242 kilometer op één tank. De Nimbus vaart dan bijna 50 km/u. Voor uw beeldvorming: dat is genoeg om bijvoorbeeld de oversteek van IJmuiden naar Engeland zonder problemen te maken. Dit doet u waarschijnlijk liever niet, aangezien de CE-ontwerpcategorie C daar niet in voorziet, maar qua tankinhoud is het mogelijk.
Veilig en sportief
De kruissnelheid is ideaal voor het verkennen van de vaareigenschappen. In het begin varen we in slaloms. Dit is vaak een probleem voor rompen met een stepped hull. Dit komt omdat de luchtstroom onder de romp bij snelle richtingsveranderingen wordt afgebroken, met een abrupte (eenzijdige) remming als gevolg. Dit kan zorgen voor gevaarlijke situaties. Bij deze Nimbus hebben we daar gelukkig totaal geen last van: niets kan deze boot verstoren. We glijden over het water, zonder haperingen. Eén simpele draai en we hebben totale controle. Dat is leuk, want de veiligheid is volledig gewaarborgd en tegelijkertijd brengt de Nimbus een glimlach op het gezicht van de stuurman. Bij volledige inzet remt de romp een beetje af aan bak- en stuurboordzijde, gaat de romp op een wang
liggen en maakt de boot zonder problemen de bocht. Ventilatie bij de propellers? Nee, dat is ons niet gelukt. Geen getreuzel aan het roer of terughoudendheid als je uit de bocht komt. Kortom: de romp heeft het echt heel goed gedaan. Veilig, sportief en zelfverzekerd.
Zitcomfort
Ook fijn is het feit dat de zitplaatsen overal aan boord uitstekend zijn. De twee stoelen aan het roer zijn stevig en comfortabel en geven in de bochten een goede ondersteuning. De achterbank is voorzien van hoge rugleuningen (40 centimeter) en voldoende lange zitplaatsen (46 centimeter). In een paar eenvoudige stappen kan de bank worden omgebouwd tot een ligstoel, die dan 1,48 bij 1,45 meter meet. Dit is een goede plek om te liggen, zij het voor anker in plaats van al varende. Voor de cabine op het vooronder is er een zitgelegenheid voor twee personen. Ook daar zit men comfortabel. Alles draagt bij aan het hoge gevoel van veiligheid dat deze Nimbus uitstraalt. Overal handvatten en brede en hoge gangboorden. Dat bevalt goed, want de knie kan bijna overal leunen als u over
het schip loopt.
T-Top
De zogeheten T-Top is net zo aantrekkelijk. Dit is een dak met getinte glazen, direct boven de stuurstand. De T-Top biedt schaduw in de cockpit en verdere steunmogelijkheden op de standbuizen. Met één inzetstuk kan door middel van een ritssluiting een transparante kap op de voorruit worden geplaatst – voorbeeldig met ruitenwissers, ruitensproeiersysteem en ontdooimachines. De gehele stuurstand is hiermee goed beschermd tegen regen en spatwater.
Overnachten
Naast de stuurstand is er een trede naar beneden door een deur die 44 centimeter in de cabine opent. Dat is aan de smalle kant, maar we kunnen erdoor. De achterliggende ruimte is echter verrassend: hier wacht ons een ligplaats van maar liefst 1,90 bij 1,70 meter, een kleine wastafel en zelfs een aparte toiletruimte. Dat laatste is niet groot, zeker niet hoog, maar het werkt wel. Dus als het noodzakelijk is, kan de Nimbus T8 ook een thuis voor twee personen zijn. Niet voor lang, maar na het havenfeest of als u voor de nacht voor anker gaat, is het meer dan voldoende. Ook prettig: de boot is uitgerust met een elektrische ankerlier.
Trailerbaar
De Nimbus T8 is een ruime boot die ook per trailer vervoerd kan worden. Met een stevig voertuig dat een gewicht van 3,5 ton aan de haak kan trekken, gaat dit gemakkelijk. Aandachtspunt is de breedte van de boot: deze is groter dan 2,55 meter. Met de juiste markering vormt dat echter binnen Nederland geen probleem. Plant u een uitstapje in het buitenland, dan is het altijd raadzaam om vooraf even te controleren aan welke eisen het transport dient te voldoen.
Conclusie
Het is mogelijk om te overnachten, er is een toilet, waterskiën behoort tot de opties en er is voldoende ruimte op het dek om te zonnen. Kortom: deze Zweed is zeer veelzijdig. En de veilige, maar toch wendbare vaareigenschappen zorgen te allen tijde voor plezier op het water. Dat begint bij € 92.000 met de 200 Pk sterke motor. Voor 100 Pk‘s extra, moet er in totaal € 101.000 worden neergelegd. De testboot kost € 116.000 met optionele verwarming en diverse navigatiegadgets. Aangezien de boot uit een goede familie komt en dus zeer stabiel in waarde is, zijn deze cijfers groot, maar toch begrijpelijk.
Nimbus T8
Afmetingen: 8.15 x 2.60 x 0.90 m.
Gewicht (incl. 300 Pk motor): 2.300 kg
Aantal slaapplaatsen: 2
Standaard motor: Mercury V6 – 200 Pk
Motor testboot: Mercury Verado V8 – 300 Pk
De Vaart Yachting
Bolderweg 51
8243 RD Lelystad
Nederland
+31 (0)320-212341
info@devaartyachting.com
www.devaartyachting.com