De schade door de kapot gevaren stuw in de Maas bij Grave dreigt in de miljoenen te lopen. Hierbij gaat het niet alleen om het herstellen van de stuw, maar ook om de extra kosten voor de binnenvaart en vertragingen in de aan- en afvoer van goederen.
Door de kapotte stuw is als het ware een lek ontstaan en is het waterpeil tussen Sambeek en Grave en van het Maas-Waalkanaal over 25 kilometer drie meter gezakt. Binnenvaartorganisaties schatten dat de extra kosten voor het omvaren via België kunnen oplopen tot €300.000 per dag. Rijkswaterstaat zei dinsdagavond de aanleg van een tijdelijke waterkering te overwegen. Deze week zal de stremming, die op 29 december begon, nog zeker voortduren.
Het incident zal volgens advocaten tot een juridisch steekspel leiden tussen benadeelden en de eigenaar van het schip, de Duitse rederij Gefo. De Rotterdamse advocaat Roelant Klaassen wijst er echter op dat er in de binnenvaart sprake is van een beperkte aansprakelijkheid. Klaassen is advocaat van de verzekeraar die het scheepscasco heeft verzekerd.
Lees het volledige artikel op www.fd.nl