De METSTRADE Show editie 2016 heeft opnieuw alle records van bezoekers- en exposantenaantallen verbroken en heeft een nieuwe standaard gezet voor een succesvolle vakbeurs die onvergetelijk is voor alle betrokkenen. Een overvol congres en seminarprogramma voor, tijdens en na de show droeg bij aan de levendige sfeer en heeft de ongeëvenaarde positie van METSTRADE als wereldwijd platform voor de gehele pleziervaartindustrie en alle niche-segmenten verder versterkt.
De kenmerkende METSTRADE energie die ontstaat doordat mensen van over de hele wereld in een productieve omgeving samenkomen, was voelbaar op elk moment van de show. Maar liefst 6.610 medewerkers van de 1.471 exposanten verwelkomden uiteindelijk unieke bezoekers 15.541 die 23.702 bezoeken aflegden gedurende de drie beursdagen. Zowel het aantal unieke bezoekers als het aantal afgelegde bezoeken nam met 8% toe ten opzichte van 2015. De bezoekers vertegenwoordigden 11.091 verschillende bedrijven, een stijging van 7,5% in vergelijking met de editie van vorig jaar.
De driedaagse METSTRADE Show, die plaatsvond van 15 tot en met 17 november, werd geflankeerd door topconferenties voor de boot- , jachtbouw- en jachthavenindustrie, die alle disciplines binnen de industrieën bedienden met innovaties, ontwikkelingen en actuele thema’s zoals duurzaamheid. Op woensdag, de drukste dag van de show, stonden bijna 10.000 bezoekers bij RAI Amsterdam in de rij om de 11 hallen (3000 vierkante meter meer dan het beursvloeroppervlak van vorig jaar) te betreden die de beurs telde.
Grote aantal young professionals
Verdere analyse van de cijfers levert indrukwekkende gegevens op. Ten opzichte van vorig jaar was een sterke groei te zien bij de gespecialiseerde paviljoens: het SuperYacht Pavilion bood plaats aan 265 exposanten (in 2015 waren dat er 224), met 64 stands was het Marina & Yard Pavilion uitverkocht (49 in 2015) en op het Construction Material Pavilion waren dit jaar 45 exposanten te vinden (31 in 2015).
Kijken we naar de bezoekersaantallen, dan kwam niet minder dan 64% van buiten Nederland. Italië, Frankrijk en Denemarken, drie landen die altijd al goed vertegenwoordigd waren op de METSTRADE Show, waren dit jaar goed voor een aanzienlijke stijging. Opvallend was de sterke groei van bezoekers uit relatief minder goed vertegenwoordigde landen Rusland, Polen en Zwitserland.
Bovendien had 85% van het totale aantal bezoekers beslissingsbevoegdheid in zijn/haar bedrijf. Ongeveer 22% van de bezoekers was jonger dan 35 jaar, een stijging van 10% ten opzichte van METSTRADE 2015. De toekomst ziet er dus zonnig uit voor de scheepvaartindustrie.
De lat nog hoger gelegd
Statistieken alleen kunnen geen recht doen aan de uitbundige sfeer die er gedurende de METSTRADE week heerste. De enorme hoeveelheid zaken die er gedaan is, werd uitsluitend onderbroken door sociale bijeenkomsten en ontmoetingen met vakgenoten van over de hele wereld. Volgens Maritiem METSTRADE Manager van RAI Amsterdam, Irene Dros, staat de METSTRADE Show er bekend om het energieke karakter van de industrie uit te dragen en betekent de beurs vooral ook veel plezier voor iedereen die in Amsterdam samenkomt voor dit jaarlijkse evenement.
“METSTRADE 2016 gaat de boeken in als de editie die de lat nog hoger heeft gelegd. Het uitgebreide congres- en evenementenprogramma was groter en beter dan ooit en laat zien dat METSTRADE steeds meer een magneet is voor slimme initiatieven vanuit elke tak en markt binnen de scheepvaartindustrie. We hebben niet alleen te maken met meer evenementen, maar wat cruciaal is, is dat ze allemaal bijzonder succesvol blijken te zijn en bovendien gericht op de persoonlijke ontmoetingen waar RAI Amsterdam bekend om staat.”
Meer informatie en video’s zijn te vinden op www.metstrade.com