Wie denkt dat een havenstad als Rotterdam flink binnenloopt van het cruise-publiek heeft het mis. Het tegenovergestelde blijkt waar: er moet geld bij. Rotterdam steekt veel geld in het overeind houden van de cruisevaart op Rotterdam. De reden: cruiseschepen horen bij het imago van een wereldhaven en een wereldstad.
Foto: MS Rotterdam
De ontvangst van cruiseschepen is voor zowel de gemeente als voor het Havenbedrijf onrendabel. Er zijn kosten voor de organisatie van Cruise Port Rotterdam en voor de huur van de terminal, inclusief de inrichting daarvan voor douane en security. Daarnaast zijn er nautische kosten voor het baggeren van de ligplaats, het onderhoud van de kade en het toezicht van de havenmeester. Ook zijn er kosten voor de inzet van politie, stadswachten en verkeersregelaars op straat.
Rotterdam wint als toeristische bestemming aan populariteit, en de gemeente probeert gericht om ook meer cruisepassagiers te verleiden tot een bezoek aan de stad. De werkelijkheid is dat zij in veel gevallen toch de voorkeur geven aan een excursie naar Amsterdam, Delft of Kinderdijk. Dat betekent ook dat er inkomsten ‘weglekken’ naar andere regio’s.
Hoeveel erbij moet, blijkt uit stukken van de gemeente. Bij 60 calls per jaar zijn de inkomsten een krappe 2 miljoen euro, terwijl de kosten oplopen tot een kleine 2,5 miljoen. Het tekort in de exploitatie van ruim 450.000 euro passen de gemeente en het Havenbedrijf bij, elk voor ongeveer de helft.
Lees het volledige artikel op www.nrc.nl