Op woensdag 9 december vond er in de haven van de Volendam een kantel- en stabiliteitsproef plaats van de nieuwe reddingboot van de Nikolaas-klasse van de KNRM.
Foto: KNRM
De meeste schepen van de KNRM worden gebouwd om alle denkbare weersomstandigheden te kunnen doorstaan. De Nikolaas-klasse, gebouwd door Shipyard Habbeké in Volendam, is uitgerust met twee motoren en heeft zelfrichtend vermogen. Dit exemplaar is daarvoor voorzien van een opblaasbare kantelzak. Mocht het schip omgekeerd in het water komen te liggen, dan kan de bemanning de ‘airbag’ activeren door aan een koord te trekken, waardoor het schip weer rechtop komt te liggen. Met een kantelproef, zoals vanmiddag, trekken ze de boot expres om, wordt de kantelzak geactiveerd en komt het schip weer omhoog.
De stabiliteitstest voor dit type reddingboot werd voor de allereerste keer gedaan. Dit omdat het schip steeds vaker op open water wordt ingezet en de stabiliteit alleen in theorie berekend is. Daarom werd er vandaag een aantal scenario’s uitgevoerd waarbij een groep mensen aan één kant van het schip werd gepositioneerd om te kijken hoe het schip daarop reageert. Op een later moment zal er ook een varende capaciteitsproef worden uitgevoerd. In dat geval neemt er een grote groep mensen plaats aan boord en gaat het schip varen op verschillende snelheden.
De boot zal begin volgend jaar gedoopt worden en toegevoegd aan de reservevloot van de KNRM.
Meer informatie is te lezen op www.knrm.nl