Project 710 heeft de Feadship-werf in Aalsmeer verlaten, voor de laatste afbouwfase in aanloop naar haar proefvaart. Dit is een van de meest technisch geavanceerde en dynamisch ontworpen jachten dat Feadship in de afgelopen jaren heeft gebouwd.
Project 710 heeft een lengte van 84 meter, dat optisch wordt uitgerekt door een laag profiel, horizontale stijlelementen en strakke vormen die naar achteren vloeien. Volgens het ontwerpteam moest het ontwerp uitdagen, zowel op het gebied van architectuur als techniek.
Voor het eerst in jaren brengt Feadship een jacht op de markt met een gelijkvloerse machinekamer, waardoor er ruimte ontstaat in de accommodaties. Daarbij heeft ze een gedurfde lay-out en een modern profiel. Het Britse bureau RWD ontwierp zowel het interieur als het exterieur, in samenwerking met MONK Design.
Verbinding met natuur
Project 710 heeft verrassende bestemmingsruimtes. Zoals een asymmetrische atriumtrap die leidt naar de dinersalon op het benedendek. Hier gaat de hele wand open om het terrasuitzicht vlak boven de zeespiegel te onthullen. Bij het achterdek zit een Aqua Lounge met grote ramen onder de waterspiegel. In plaats van een aanlegdek zit er voorin een onthullende observatielounge met gekromde ramen van vloer tot plafond. Het terrasvormige achterdek drijft zonder pilaren, terwijl glazen balustrades een onbelemmerd uitzicht bieden bij zowel het achterdek als de binnenruimtes. Hierdoor ontstaat een vitale verbinding met de natuurlijke omgeving.
Verminderde uitstoot
Door het streven naar innovatie en eersteklas techniek staat Project 710 voor de volgende stap van Feadship in het bouwen van emissievrije superjachten. Ze is de eerste generatie die de vermindering van CO2-uitstoot bevordert, door de rompen die geoptimaliseerd zijn op kruissnelheid in plaats van topsnelheid. Ook de vooruitgang in elektrische aandrijving en de mogelijkheid om de generatoren te laten werken op biodiesel dragen hieraan bij. Tijdens de proefvaarten wordt biodiesel HVO gebruikt, waardoor de CO2-uitstoot met ongeveer 90 procent vermindert.
Met behulp van het FAED-programma, heeft Project 710 tot 4,5 keer meer elektrische opslagcapaciteit dan Feadships eerste hybride aandrijving, Savannah. Deze aandrijving vindt plaats door middel van roterende boegschroeven van Veth.
Voor de laatste updates ga naar Feadship.