Overwijk Yachting uit Ureterp heeft onlangs haar eerste volledig elektrisch aangedreven Langenberg Cabin Cruiser 30 opgeleverd aan de eigenaar. De kleinste in de reeks van Cabin Cruisers voldoet hiermee aan de eisen van de toekomst. Om de uitstoot te beperken, het gebruik van fossiele brandstoffen te matigen en overmatig geluid tegen de gaan worden namelijk steeds meer gebieden afgesloten voor schepen die gebruik maken van een traditionele brandstofmotor. De duurzame Langenberg Cabin Cruiser 30 E(lectric)heeft een lengte van bijna 9 meter en haalt vlot de rompsnelheid van 12 kilometer per uur. Net als haar grote zussen biedt ze veel binnen- en buitenruimte en is het schip volledig naar wens van de opdrachtgever gebouwd.
Elektrische aandrijving
Op het eerste gezicht is de Langenberg Cabin Cruiser 30 E als iedere andere. Wel ontbreekt natuurlijk de uitlaat van een dieselmotor. In de motorruimte is het aanzicht echter volledig anders. Centraal is de onderhoudsvrije Mitek elektromotor geplaatst die een maximaal vermogen van 20 kW levert. Bijzonder aan deze door CombiNoord geleverde motor is dat hij een actief koelsysteem heeft waardoor de motortemperatuur altijd optimaal zal zijn. Hierdoor treedt geen vermogensverlies op. Tien lithiumaccu’s geven de Langenberg Cabin Cruiser 30 E een actieradius van ongeveer zes uur bij een kruissnelheid van 10 km/uur. Als een grotere actieradius gewenst is kunnen meer accu’s worden bijgeplaatst. Het laden van de accu’s gebeurt via een walstroompunt maar ook kan de optionele generator de accu’s laden.
Ruimte en comfort
De Langenberg Cabin Cruiser 30 E is ruim en comfortabel. De kuip is zelfs de grootste in zijn klasse. Gebruikers zijn altijd lovend over de volwaardige bedden, de royale dinette en de hoeveelheid bergruimte. Comfort verhogend is ook zonder meer de afwezigheid van het motorgeluid. Alleen het geluid van het schroefwater is op de achtergrond aanwezig. De vaareigenschappen zijn door de elektromotor zelfs verbeterd. Een elektromotor heeft immers direct het volledige koppel beschikbaar waardoor snelle acceleratie mogelijk is. Ook wordt de noodstop daardoor verkort.
De basisversie van de ‘elektrische 30’ is al prima uitgerust met onder andere een deelbare cabriokap, boegschroef, boiler, spiegeldeur, walstroom, fietsenberging en last but not least het forse accupakket en de dito acculader/omvormer. Vrijwel alle denkbare opties zijn daarnaast leverbaar.
Aanleiding
Steeds meer wateren worden verboden voor de traditionele brandstofmotoren. Met name in natuurgebieden en steden zet deze trend door. Overwijk Yachting focust zich met de elektrische Cabin Cruiser op de watersporter die graag vaart in deze wateren en daarnaast ook de stilte en de lage onderhoudskosten van deze schepen waardeert. “Wat is er nu mooier dan vrijwel geruisloos door fraaie natuurgebieden of grachten te varen zonder een rokende uitlaat die bij de verkeerde windrichting ook nog eens erg hinderlijk is. Daarnaast realiseren wij ons als botenbouwer terdege dat de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs ook voor ons gelden. Om een wezenlijke bijdrage aan een beter milieu te leveren en om aan de toenemende vraag uit de markt te voldoen streven we er daarom na een deel van onze vloot uit te rusten met een volledige elektrische aandrijving” aldus Homme Overwijk, eigenaar van Overwijk Yachting.
Werkwijze
In een transparante setting realiseert Overwijk Yachting samen met zijn opdrachtgevers de boot van hun dromen. De wensen van de klant zijn hierbij het uitgangspunt. Recent is ook het nieuwe topmodel opgeleverd. Deze Langenberg Cabin Cruiser 40 beschikt over twee volwaardige hutten en is snelvarend. Naast de bouw van diverse nieuwe schepen wordt op dit moment gewerkt aan de ontwikkeling van een zeer bijzondere NeXt Generation 50. Later dit jaar zal meer over dit innovatieve en grensverleggende project bekend worden gemaakt.
Voor meer informatie en extra toelichting kun je terecht bij:
Overwijk Yachting
Selmien East 49
9247 TT Ureterp
T: 0858-769 169
W: www.overwijkyachting.nl
E: info@overwijkyachting.nl