Steeler 50 Trans Atlantic: van de Rijn tot Barbados. De klantenkring van de Steenwijkse jachtwerf Steeler Yachts bestaat uit klanten met hoge eisen. Geregeld krijgt de werf wel heel bijzondere wensen voorgelegd, gecombineerd met specificaties die op het eerste gezicht niet te realiseren zijn.
In dit geval een Duits echtpaar, in de laatste fase van hun beroepsleven en klaar om hun dromen te verwezenlijken. Eigenlijk een verzameling dromen. Met een luxueus uitgerust 50-voets jacht over de Rijn en de Moezel varen. En dan dwars door Frankrijk via Marseille naar de Middellandse Zee.
Zware eisen
Alleen al deze eisen stelden de bouwers voor twee grote uitdagingen.
Aan de ene kant voldoende motorvermogen om zonder problemen bergopwaarts over de Rijn te varen. Ongeacht de snelheid van de beroepsvaart. Origineel citaat van de klant: “Als ik de Dom van Keulen meer dan een half uur aan stuurboord zie, is er iets mis!
Aan de andere kant vereist het bevaren van de Franse kanalen en tunnels met een schip van 15 meter drie essentiële voorwaarden. Minimale diepgang, maximale doorvaarthoogte van 3.50 meter en het schip mag niet breder zijn dan 5 meter, een vereiste voor de vele sluizen.
Maar de uitdagingen voor het ontwerp- en ontwikkelingsteam van Steeler werden nog complexer
Vanuit Marseille zou de route langs Gibraltar via Casablanca naar de Canarische Eilanden gaan. Om vervolgens van Gran Canaria naar de Kaapverdische Eilanden te varen voor een laatste tussenstop. En als klap op de vuurpijl: vertrekken uit Mindelo op de Kaapverdische Eilanden en, na ongeveer 2.100 zeemijlen non-stop over de Noord-Atlantische Oceaan, aankomen in Barbados in het Caribisch gebied.
Wingit-Kite-Boat-System
Om de vereiste actieradius te halen, werd de brandstoftankcapaciteit vergroot tot 5.000 liter. Maar indrukwekkender is het innovatieve gebruik van een “Wingit-Kite-Boat-System”. Deze sleepvlieger gebruikt de windenergie op een brandstofbesparende manier. Ook biedt ze in wezen de eerste 4 of 5 knopen snelheid zonder dieselverbruik.
Voor een veilige oversteek van de Atlantische Oceaan was redundantie van alle technische systemen vereist. Ook werden een radarinstallatie, nachtkijkers, dubbele radiosystemen, satelliettelefoon en andere ultramoderne apparatuur voor een zorgeloze oversteek geïnstalleerd.
Het jacht met de naam “KarMa ViDa” is het eerste custom-built jacht van een nieuwe Steeler generatie met nagenoeg onbeperkte mogelijkheden.
Ontworpen als een semi-planerend jacht, is de romp gemaakt van staal, gecombineerd met een gewichtsbesparende aluminium opbouw.
Technische gegevens:
2 x Volvo-Penta D6 (totaal vermogen 883 kw/1.200 pk), schroefasaandrijving met Dynamic Position System, hydraulische boeg- en hekschroef en een Magnus-Master stabilisatiesysteem.
De Steeler 50TA wordt voor het eerst officieel gepresenteerd op de Hiswa te Water 2023 in Lelystad.
Kijk voor meer informatie op de website van Steeler Yachts.