De Nederlandse maritieme sector toonde maandagavond aan dat voortdurende innovatie nog steeds de kurk is waar de industrie op drijft. Met 3% van het BBP en 6% van de export levert de sector een structurele bijdrage aan de Nederlandse economie; het resultaat van eeuwenlange ervaring en ondernemerschap.
Op het Maritime Awards Gala in Rotterdam ontvingen vijf winnaars elk hun prijs, waarbij haalbaarheid, aantoonbare innovatie en duurzaamheid de belangrijkste criteria vormden.
KNVTS Schip van het Jaar
De winnaar in de categorie Schip van het Jaar is het superjacht Viva van Feadship/Royal van Lent. Volgens de jury is de Viva een schip dat van A tot Z uitblinkt in perfectie. “Opvallend zijn de consistente materiaalkeuzes, het uitgekiende ruimtegebruik en de complexe constructies in staal, aluminium en glas. De gebogen ramen die doorlopen over de gehele lengte van de opbouw zijn een technisch hoogstandje. Onder de motorkap worden de unieke prestatie en samenwerking van ontwerpers, engineers, bouwers en management onderstreept met een efficiënt, trillingvrij en geluidloos hybride voortstuwingssysteem.”
KVNR Shipping Award
In deze categorie werd Van Oord tot winnaar gekozen met de zusterschepen VOX Ariane, VOX Apolonia en VOX Alexia. “Met het in de vaart brengen van drie state-of-the-art sleephopperzuigers, laat Van Oord zien wat verduurzaming en efficiëntie gaan betekenen voor grote zeegaande schepen en welke mindset dat vraagt van de bouwer”, aldus de jury. “De drie zusterschepen (die onder Nederlandse vlag gaan varen) zetten de toon voor de nationale scheepsbouw, niet in de laatste plaats vanwege de efficiënte benutting van restkoude en -warmte voor de klimaatbeheersing aan boord. Triple innovation.”
Maritime Innovation Award
De innovatieprijs gaat dit jaar naar Corrosion met de UV-C Cooler. De jury: “Het gebruik van ultraviolet licht om vervuiling en zeepokken-aangroei in koelwatersystemen te verwijderen, mag met recht een maritieme innovatie worden genoemd. Het lost niet alleen een hoofdpijndossier op veel schepen op, maar doet dat ook nog eens zonder ecologische belasting van het milieu. Daarmee wordt het mondiale probleem van koelwaterrestricties voorkomen, is er minder onderhoud nodig en gebruiken schepen minder energie.”
Maritime Designer Award
De winnaar in deze categorie is Kirsten Odendaal met zijn toepassing van computer science technieken. Het gebruiken van big data over bestaande schepen bij het ontwerpen van nieuwe schepen om hun energiegebruik en uitstoot te verminderen, levert volgens de jury een opvallende verschuiving op van de ontwerpfocus: van proefvaart naar daadwerkelijk gebruik. Kirsten Odendaal monitorde en analyseerde de prestaties van bestaande schepen door middel van computer science technology. Zijn methode leidt snel tot verbeteringen in het ontwerpproces van nieuwe schepen. “Dit mag met recht een quick win genoemd worden”, aldus de jury.
Maritime Royal Netherlands Navy Van Hengel-Spengler Award
In deze categorie ging Saskia Alberts met de Unmanned Dipping Sonar Boat er met de winst vandoor. “Een relevante en unieke bijdrage aan de operationele inzet van onze Koninklijke Marine.” Zo kenmerkt de jury Saskia Alberts’ onderzoek naar het gebruik van een onbemande eenheid bij onderzeebootbestrijding, waarbij onder andere zaken als uitgestraald geluid, stabiliteit, voortzettingsvermogen, onderhoud en launch and recovery mogelijkheden zijn meegenomen. De jury was onder de indruk van het feit dat Alberts, binnen de beperkingen van deze operationele inzet, geheel nieuwe mogelijkheden heeft gevonden om onderzeebootbestrijding verder te optimaliseren.
Kijk voor alle genomineerden en meer informatie op www.maritime-awards.nl