’s Werelds grootste vakbeurs voor uitrusting voor de pleziervaart kwam opnieuw tot leven met het welkome geroezemoes van duizenden professionals uit de sector die van over de hele wereld bijeenkwamen voor vergaderingen, onderzoek, netwerken en de zo gewenste gezelligheid.
Tijdens drie drukke dagen van 15 tot en met 17 november in RAI Amsterdam werden 26.480 bezoeken geregistreerd door 17.417 unieke bezoekers van 126 nationaliteiten, vergezeld door 6.175 exposanten.
Mensen en vaardigheden
23% van alle bezoekende professionals behoorde tot de leeftijdscategorie 18-35 jaar. Hun aanwezigheid werd gestimuleerd en ondersteund via METSTRADE’s Young Professionals Club met zijn speciale lounge, ontmoetings- en begroetingssessies en rondleidingen door de beurs. Carrièreontwikkeling werd ook gevierd door vele andere initiatieven tijdens de show, waaronder de gesponsorde bezoeken van de Australian International Marine Export Group (AIMEX) van hun leerlingen van het jaar 2021 en 2022 en de benoeming van twee zeer stralende Rising Stars uit de VS en het VK in de IBI-METSTRADE Boat Builder Awards, georganiseerd in samenwerking met Raymarine. Tijdens een glinsterende avond onder de sterrenhemel in het Nationaal Scheepvaartmuseum in Amsterdam werd de breedte van het talent van de industrie benadrukt, waaronder een Lifetime Achievement Award voor de oprichter en CEO van de Taiwanese motorjachtfabrikant Horizon Yachts, John Lu, en gezamenlijke Designer of the Year awards voor Tony Castro Yacht Design en Sea Ray’s eerste vrouwelijke ontwerpteam ooit – Carrie Fodor en Kristin McGinnis.
Netwerkontbijt
Voor het eerst op de beurs begon dag twee met een netwerkontbijt en een panel voor vrouwen in de maritieme industrie, in samenwerking met British Marine, een brancheorganisatie uit de sector, en de B2B-publicatie Soundings Trade Only. Meer dan 120 vrouwelijke en mannelijke professionals verzamelden zich in het METSTRADE Theatre om elkaar te ontmoeten en deel te nemen aan een levendig debat met vrouwen die werkzaam zijn in leidinggevende functies in de maritieme sector in de VS en Europa.
De nieuwste ontwikkelingen
Het METSTRADE Theater was één van de belangrijkste onderdelen van de vernieuwde Hal 13. Gezien de centrale locatie op de beursvloer was dit podium een niet te missen plaats voor een drukke reeks presentaties en een goed publiek dat zich bezighield met alle belangrijke onderwerpen van de dag, waaronder nieuwe technologieën en het streven naar een duurzamere sector. Naast het theater boden de producten van 48 winnaars en genomineerden van de DAME Design Awards van dit jaar volop inspiratie voor de vele bezoekers die de ruimste displays in de trotse 31-jarige geschiedenis van deze prestigieuze designwedstrijd bekeken.
Nieuwe technologie
Deze goed ontvangen opfrissing werd ook doorgevoerd in de 10 hallen. De lay-out van de METSTRADE, de SuperYacht, Marina & Yard en Construction Material Pavilions werd herzien en er was een nieuwe Superyacht Sustainability Route. Al deze initiatieven waren bedoeld om bezoekers gemakkelijker nieuwe partners en producten te laten ontdekken. METSTRADE zag ook de welkome volledige terugkeer van aanverwante programma’s van partners, waaronder de 30e verjaardag van het SuperYacht Forum Live, International HISWA Symposium, HISWA Marina Symposium en NMEA. Hun conferenties hadden sterke thema’s rond het gebruik van nieuwe technologie om het publiek van de nieuwste generatie aan te spreken en het creëren van een duurzamere toekomst.
Maximaal profiteren
Na afloop van de show verklaarde Niels Klarenbeek, Maritime Director van METSTRADE: “Er is dit jaar ongelooflijk veel werk verzet achter de schermen. We wilden ervoor zorgen dat METSTRADE tijdens drie zeer drukke dagen in Amsterdam volledig klaar was om zijn cruciale rol als epicentrum voor de hele wereldwijde maritieme vrijetijdssector weer op te nemen. Uit de feedback die we hebben ontvangen blijkt dat deze inspanningen hun vruchten hebben afgeworpen: exposanten en bezoekers hebben maximaal geprofiteerd van de mogelijkheid elkaar weer te ontmoeten. Het was ongelooflijk om te zien hoe grote aantallen bezoekers zich elke ochtend al voor de opening van de show verzamelden en om het geroezemoes te horen van gesprekken en zaken die werden gedaan rond de vele stands en ontmoetingsruimtes over de hele show”.
Kijk voor meer informatie op www.metstrade.com