Een vaste gewoonte in ons decembernummer is om verwachtingen voor de botenhandel in het nieuwe jaar op een rij te zetten. De voorspellingen van een jaar geleden in ons commentaar kwamen uit. U kunt dat online nalezen op de website YachtFocus.com, als u onderaan op de ‘Homepage’ klikt op ‘Lees oudere nummers’.
In deze periode van het jaar gaat ondergetekende bij meer dan honderd watersportbedrijven op bezoek om te horen wat er speelt. Hoe denken de ondernemers over hun toekomst, terwijl ze op de drempel van 2023 staan?
Lange termijn
Om meteen de teneur samen te vatten: de toekomst voor de watersport in ons land ziet er heel goed uit, vooral op de langere termijn. Dan bedoelen zij de komende 2 tot 5 jaar, want veel verder kun je niet vooruitkijken. De redenatie is als volgt. Mensen willen dichter bij huis recreëren, nu internationaal reizen duur en ongemakkelijk wordt, internationale spanningen opspelen, er nog steeds lockdowns dreigen en in Zuid-Europa de maanden juli en augustus onaangenaam heet worden. Recreëren in eigen land dus, maar dan wel avontuurlijk en ontspannend tegelijk en dat kan het beste op het water. De botenbranche mag zich blijven verheugen op aanhoudende vraag, al gaat het allemaal een beetje terug naar het oude normaal in vergelijking met de overspannen markt van 2020, 2021 en ook nog 2022 tot en met de recente Hiswa te Water.
Korte termijn
Voor de korte termijn, komende winter, wordt de situatie minder optimistisch ingeschat. Aan de aanbodzijde kampen sommige dealers van vooral sloepen, tenders en RIB’s met hoge voorraden, doordat zij hun bestellingen pas na het seizoen geleverd kregen. Werven die op bestelling bouwen zitten weliswaar ‘vol’ tot na 2023, maar opeens hoor je opvallend vaak dat tussentijds zogeheten bouwslots vrijvallen door annulering. Veel groothandels hebben nu grote en duur gefinancierde voorraden, al zijn er hier en daar nog steeds tekorten aan met name producten met computerchips. Zowel voor boten als voor watersportproducten kunt u als koper hele interessante prijsacties tegemoet zien, komende winter en voorjaar.
Schaarste
Aan de vraagzijde is het sinds oktober rustiger geworden, zo melden veel bedrijven. Dat komt voornamelijk door de leveringsonzekerheid van energie en de daarmee samenhangende hoge inflatie, waardoor ‘Jan Modaal’ even rustig aan doet met grote uitgaven. Daar staat tegenover dat we met z’n allen gezamenlijk in dit land nog over heel veel spaargeld beschikken, dat maar beter kan rollen in tijden van gierende inflatie. Over de hele linie speelden dit jaar twee grote problemen, namelijk de schaarste aan bouwmaterialen inclusief toebehoren en de schaarste aan vakmensen. Dat laatste probleem blijft, maar het eerste lost zich langzaam op, nu de toeleveringsketens langzaam op gang komen. Aan de productiezijde en in de tussenhandel zijn overal voorraden opgebouwd. Besteed u het werk aan uw boot uit – en dat doen steeds meer watersporters – reken dan op fors hogere uurlonen. Tot zover over nieuwe boten.
Gebruikte boten
De vraag naar gebruikte boten is aanhoudend hoog. Wel komen er meer boten op de markt dankzij de welbekende babyboomers die stoppen met varen of door doorstroming van die duizenden nieuwe watersporters die afgelopen jaren instapten. YachtFocus verwacht dat de vraagprijzen voor gebruikt aanbod niet doorstijgen maar op hetzelfde niveau blijven als nu, wat op zich hoger ligt dan enkele jaren geleden. Tot slot wijzen wij u erop dat het belangrijke januarinummer, onze Boot Düsseldorf Special, dinsdag 3 januari als deadline heeft voor uw bootadvertentie. U geeft deze online op via de website YachtFocus.com.
Veel succes met verkopen!