GOT BAG, het lifestyle merk dat tassen maakt van gerecycled oceaan plastic en de filmmaker van Seaspiracy, streven beide naar een eerlijke en schone toekomst voor de oceanen. De bescherming van zeedieren en de mensen die voor hun leven en levensonderhoud afhankelijk zijn van de oceanen staat voorop. Daarom bundelen ze hun krachten en lanceren ze een limited edition tassenlijn gemaakt van Ocean Impact Plastic.
Toen oprichter en CEO van GOT BAG Benjamin Mandos de documentaire Seaspiracy zag, was het logisch om contact op te nemen met de filmmaker Ali Tabrizi. Tijdens de ontmoeting die volgde, kwamen ze er al snel achter dat ze allebei geloven dat een betere toekomst begint met bewustwording. Daarom besloten ze samen te werken aan een tassenlijn. Hiermee vertellen ze het publiek waarom leven in een wegwerpmaatschappij de grootste bedreiging vormt voor onze oceanen.
Drijvende vuilnisbelten
Seaspiracy is een documentairefilm uit 2021 die verschillende dreigingen en problemen voor onze oceanen behandelt. De film ging in première op Netflix en werd een wereldwijd succes. Eén van de onderwerpen is plasticvervuiling. Elk jaar komt er meer dan 12 miljoen ton plastic in onze oceanen terecht. We hebben allemaal beelden gezien van drijvende vuilnisbelten die voornamelijk uit plastic bestaan. Deze beelden, ook met eigen ogen gezien tijdens een zeiltocht in Zuidoost-Azië, waren voor Benjamin Mandos de aanleiding om GOT BAG op te richten. Het bedrijf lanceerde in 2016 de iconische ROLLTOP; ’s werelds eerste rugzak gemaakt van gerecycled oceaanplastic. Sindsdien is de collectie uitgebreid met andere tassen, accessoires en een kindercollecties wordt verkocht in verschillende landen wereldwijd. GOT BAG’s missie is om bewustzijn te creëren over de hoeveelheid plastic die we gebruiken en om mensen aan te moedigen circulair te denken. Ali’s benadering van filmmaken sluit aan bij deze missie.
Bewustwording
Benjamin Mandos: “Seaspiracy houdt ons een spiegel voor om te laten zien hoe afval onderdeel lijkt te zijn geworden van ons DNA en schuwt de controverse niet. Hoewel de film zowel lof als kritiek kreeg, onder andere van milieugroeperingen, toont het de enorme impact van menselijk handelen op het milieu. Bij GOT BAG willen we dat mensen zich bewust worden van hun gedrag en actief bijdragen aan positieve verandering. We zijn erg blij met deze samenwerking om ons doel nog groter te maken en door nog veel meer mensen gezien te worden.” Ali Tabrizi, filmmaker van Seaspiracy: “We hebben de handen ineengeslagen met GOT BAG om mensen bewust te maken van onze oceanen en de complexe problemen waar ze mee te maken hebben. Samen kunnen we de boodschap verspreiden over de cruciale zaak van het beschermen van onze oceanen.”
Ocean Impact Plastic
Het Ocean Impact Plastic dat voor alle producten van GOT BAG wordt gebruikt, wordt in Indonesië verzameld door het eigen opruimprogramma van het team. Ongeveer 5 kg Ocean Impact Plastic wordt verwijderd uit de oceaan en de kustgebieden voor elke tas die wordt gemaakt. Met hun producten wil GOT BAG een circulaire economie ondersteunen en de aandacht vestigen op de enorme milieuproblemen waar onze oceanen mee te maken hebben. Tot op heden heeft GOT BAG ongeveer 400 ton Ocean Impact Plastic direct uit de zee en uit kustgebieden verzameld om te voorkomen dat het in de oceanen terechtkomt. De laatste cijfers over de hoeveelheid plastic die tot nu toe is gerecycled, zijn beschikbaar op de website van GOT BAG via een live tracker.
Seaspiracy Collectie
De limited edition Seaspiracy-collectie bestaat uit een ROLLTOP-rugzak, de compactere NO!ROLLTOP en een HIP BAG. Elk is voorzien van het iconische logo van de film en een afbeelding van een walvis, die symbool staat voor de gezamenlijke impact die beide partijen proberen te maken voor het reservaat van deze laatst overgebleven reuzen op aarde.
De gelimiteerde GOT BAG & Seaspiracy collectie is verkrijgbaar bij verschillende retailers maar ook online op www.eu.got-bag.com. De winkelprijzen variëren van € 54,- tot € 159,-
Kijk voor meer informatie op www.got-bag.com