De Mahi Two, een door Torqeedo aangedreven onbemand oppervlakteschip (USV), is het eerste vaartuig dat de Atlantische Oceaan is over gestoken met uitsluitend zonne-energie. De autonome robotboot verliet in september 2021 de kust van Spanje en landde zes maanden later in Martinique, in de Franse Kleine Antillen, na meer dan 4.300 zeemijlen op zee te hebben afgelegd.
Project Mahi begon zoals vele succesverhalen: in de garage van de oprichter. Pieter-Jan Note verzamelde zes vrienden met verschillende technische achtergronden. De daaropvolgende jaren bouwden, ontwierpen en schreven ze software. “Onze eerste oversteekpoging in 2019 kapseisde tijdens een ongewoon zware storm in de Golf van Biskaje,” zegt Note. “We hebben echter veel geleerd van die korte reis en hebben die kennis gebruikt om Mahi Two te bouwen.”
Aangepaste aandrijving
De vier meter lange Mahi Two heeft een romp van composietmateriaal voor sterkte, efficiëntie en duurzaamheid. De boot wordt aangedreven door een Torqeedo Cruise 2.0 POD aandrijving die het team heeft aangepast om te kunnen roteren. “We hebben van de vorige pogingen geleerd dat we geen roer wilden,” zei Note, “dus hebben we de aandrijving aangepast om te roteren en het vaartuig te besturen.” De Cruise POD aandrijving is voorzien van twee 24V Torqeedo lithium-ion batterijen die worden opgeladen door Solbian zonnepanelen. Het systeem voedt de aandrijving, plus de stuuractuator, elektronica en lenspompen. De besturing, communicatie, hardware-integratie, navigatie en het energiebeheer aan boord worden allemaal beheerd door Mahi’s zelfontwikkelde USV-software. De boot communiceert via een satelliet modem aan boord, GPS en een automatisch identificatiesysteem.
Noodlot
Het oceaanavontuur van Mahi Two is goed begonnen, ondanks de slechte weersomstandigheden. “De eerste paar maanden verliepen vlekkeloos. Afgezien van het aanpassen van de snelheid om de verminderde productie van zonne-energie te compenseren, trotseerde Mahi zonder problemen stormachtige, bewolkte dagen op zee,” herinnert Note zich. In januari sloeg het noodlot echter toe. Mahi Two begon plotseling meer stroom te verbruiken. Het team vermoedde dat de kleine USV water binnen kreeg en de lenspompen hard werkten om dit te compenseren.
Slechts enkele dagen later verloor het team de communicatie met Mahi Two volledig, slechts 700 mijl van haar bestemming. Note herinnert zich: “We hebben alles geprobeerd om Mahi te redden. Het Maritiem Redding Coördinatiecentrum in Martinique heeft contact opgenomen met een zeilschip dat in de buurt van Mahi’s laatst bekende positie voer. De deelnemers aan een trans-Atlantische roeiwedstrijd hebben ook gezocht, maar het was allemaal voor niets. Mahi Two leek verloren.”
Missie volbracht
Note en de rest van het team – Bertold Van den Bergh, Julien Meert, Andreas Belderbos, Quinten Lauwers en Koen Geurts – speurden de gigabytes aan gegevens af die Mahi Two naar huis had gestuurd, op zoek naar antwoorden. “Toen,” zei Nota, “twee maanden nadat we de communicatie hadden verloren, kreeg ik een verrassend telefoontje van het Maritieme Redding Coördinatiecentrum in Fort-de-France. Mahi was gevonden! Ze was toch niet gezonken. In plaats daarvan had ze haar missie volbracht, door helemaal alleen naar de kust van Martinique te navigeren.”
“Wat een buitengewone prestatie van het team van Mahi,” aldus Maurice Bajohr, vice-president kwaliteit van Torqeedo GmbH. “De succesvolle voltooiing van deze trans-Atlantische tocht is een duidelijke demonstratie van de ongelooflijke duurzaamheid en betrouwbaarheid van zonne-elektrische technologie voor autonome lange-afstandsmissies.”
Zonne-elektrische aandrijving
Bajohr merkte op dat USV-bouwers en -klanten steeds vaker overstappen op zonne-elektrische aandrijvingen in plaats van traditionele verbrandingsmotoren om emissies en lawaai tijdens het verzamelen van gegevens en navigatie te elimineren en om de bedrijfskosten voor brandstof en onderhoud te verlagen. Door Torqeedo aangedreven elektrische aandrijvingen worden momenteel gebruikt op vele honderden USV’s over de hele wereld. Deze zeer gespecialiseerde boten worden door de overheid en commerciële exploitanten gebruikt voor een breed scala van missies. Zoals het in kaart brengen van de zeebodem, oceanografisch onderzoek, het verzamelen van gegevens van onderwatersensoren en bewakingsoperaties.
Een deel van het Project Mahi-team heeft onlangs een bedrijf opgericht, MAHI, om maritieme autonomieoplossingen op de markt te brengen. Zij ontwikkelen software en hardware producten waarmee USV’s obstakels en andere vaartuigen nauwkeurig kunnen detecteren om botsingen op zee te voorkomen.
Over Torqeedo
Torqeedo is de marktleider voor elektrische mobiliteit op het water. Het bedrijf is in 2005 opgericht in Starnberg en ontwikkelt en produceert elektrische en hybride aandrijvingen van 0,5 tot 100 kW voor commerciële toepassingen en recreatief gebruik. De producten van Torqeedo worden gekenmerkt door een compromisloze hightechfocus, maximale efficiëntie en volledige systeemintegratie. Torqeedo maakt deel uit van de DEUTZ Group, een van ’s werelds toonaangevende fabrikanten van innovatieve aandrijfsystemen.
Kijk voor meer informatie op www.torqeedo.com