Een storing aan een sluis heeft vaak gevolgen voor de beschikbaarheid van de vaarweg. Goede berichtgeving kan ergernis voorkomen. Schippers kunnen hier met het plannen van hun vaartocht op inspelen. In afstemming met brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer start Rijkswaterstaat daarom een pilot in Zuid-Nederland.
De nieuwe wijze van communiceren moet ook méér perspectief brengen voor de gebruiker. De pilot gaat om storingen in het gedeelte van de Maas van Maastricht tot aan Sint Andries en om de Brabantse & Midden-Limburgse Kanalen.
Het 1e BAS bericht over een onverwachte stremming krijgt in deze pilot na 2 uur een vervolg. De storingsmonteur is dan ter plaatse en op basis van zijn bevindingen volgt een nieuw, 2e BAS bericht. In dat 2e BAS bericht geeft Rijkswaterstaat een indicatie van de verwachte oplostijd van de stremming. Vervolgens stuurt Rijkswaterstaat iedere 4 uur een nieuw bericht waarin vermeld wordt wat op dat moment de indicatieve oplostijd is.
Rijkswaterstaat en Koninklijke BLN-Schuttevaer evalueren in het voorjaar van 2022 deze pilot.
Lees er meer over op www.rijkswaterstaat.nl