Als aangewezen keuringsinstantie (“Notified Body”) voor de CE-pleziervaartuigen (RCD 2013/53/EU) krijgt EMCI Register veel vragen en wordt EMCI Register betrokken bij het oplossen van CE-problemen. In dit artikel worden enkele belangrijke aspecten uitgelegd.
Onder redactie van EMCI Register
Is een bouwersplaatje voldoende bewijs voor CE-certificering?
Veel verkopers geven in de verkoopinformatie aan dat het vaartuig is voorzien van een bouwersplaatje met CE-markering. Hiermee wordt indirect gesuggereerd dat het vaartuig CE-gecertificeerd is. Dit is echter onvolledig en kan tot grote misverstanden leiden.
Bij een koop en verkoop heeft de verkoper een wettelijke informatieplicht en de koper een wettelijke onderzoeksplicht. Voor beiden geldt dat alleen het overleggen van het bouwersplaatje onvoldoende is als bewijs voor de geldige CE-certificering.
Noodzakelijk is dat de twee WIN-codeplaatjes en het bouwersplaatje correct op het vaartuig zijn gemonteerd en dat de corresponderende VVO (verklaring van overeenstemming – Engels: DOC = declaration of conformity) beschikbaar is. Indien dit niet zo is, staat niet vast of het pleziervaartuig beschikt over een geldige CE-certificering. De wetgever legt de verantwoordelijkheid ten aanzien van de CE bij de producent (voor wat betreft de bouw) en de eigenaar (voor wat betreft het aantonen). Zowel verkoper (aanstaande ex-eigenaar) en koper (aanstaande eigenaar) hebben dus een belang een en ander eenduidig zeker te stellen. Immers: de handhaver (Nederland: IL&T = Inspectie Leefomgeving & Transport) kan bij de vaststelling van een CE-overtreding eisen dat de CE alsnog in orde wordt gemaakt of het vaartuig uit de markt nemen.
Los hiervan: de CE-certificering verplicht de producent tot het leveren van een gebruikershandleiding als het pleziervaartuig op de markt wordt gebracht. Het is handig en belangrijk dat deze gebruikershandleiding bij de koop/verkoop wordt meegeleverd, en dat indien deze niet meer beschikbaar is, wordt geprobeerd via de producent (de bouwer) of de notified body een kopie te verkrijgen. De handleiding bevat belangrijke en nuttige informatie, onder andere over het gebruik en onderhoud van het schip.
Wat te doen als het vaartuig niet CE-gecertificeerd is?
Indien het pleziervaartuig CE-plichtig is en niet CE is gecertificeerd, zal het vaartuig alsnog onder CE gebracht moeten worden of van de markt moeten worden gehaald. Dit is een juridisch complex vraagstuk. Het maakt groot verschil of er sprake is van een importsituatie of een situatie waarbij de bouwer bewust de CE-certificering achterwege heeft gelaten. De regelgeving heeft in zich dat bij een bewuste en opzettelijke nalatigheid de sanctie van ‘uit de markt’ nemen de enige mogelijkheid is. In de praktijk zien we per land verschillen in aanpak en tolerantie. Onder normale omstandigheden, zoals bij import, biedt het CE Post Constuction Assessment (PCA) de oplossing. Hierbij wordt het gebruikte vaartuig via de PCA keuring alsnog onder CE gebracht.
Wat als het vaartuig ingrijpend is aangepast?
Stel: u vindt uw droomjacht en stelt vast dat het schip bij de bouw van een aantoonbaar geldige CE-certificering is voorzien (‘u heeft het bewijs ervan in handen’). En: het is uw droomjacht omdat het recent uitstekend en mooi is gerenoveerd/aangepast.
De CE-regelgeving voorziet erin dat de CE in stand moet blijven. Dit uitgangspunt betekent concreet dat bij een renovatie/verbouw/aanpassing aanvullend moet worden vastgesteld of het vaartuig nog voldoet aan de CE vereisten. Dit uitgangspunt is bekend als ‘Major Craft Conversion’ (MCC). Dus: als een vaartuig CE-plichtig is en een geldige CE-certificering heeft, is het verplicht om vast te stellen of er sprake is van een MCC en of het schip via de PCA keuring aanvullend onder CE moet worden gebracht.
Wie geeft het CE-certificaat en de VVO/DOC uit?
De jachtbouwer geeft de VVO/DOC uit. Alleen Notified Bodies (NOBO) zijn bevoegd tot het uitgeven van CE-certificaten. Een NOBO herkent u aan het NANDO-nummer. Alle NANDO-nummers kunnen worden gecontroleerd via de EU website ec.europa.eu. Certificaten uitgegeven door organisaties zonder NANDO-nummer zijn ongeldig. Let hier goed op: er zijn nogal wat ‘kwakzalvers’ actief die onbevoegd certificaten uitgeven met als gevolg dat u wel veel geld kwijt bent en geen geldig CE-certificaat heeft.
Vragen of opmerkingen? Mail naar het EMCI-secretariaat. We staan u graag te woord!
Giel Tettelaar
voorzitter stichting EMCI Register
T: +31 (0)88-0038735
info@emci-register.com