Er was een tijd, in het begin van de 20e eeuw, dat salonboten een normaal gezicht waren op de Nederlandse (binnen)wateren. Het was hèt vervoersmiddel voor de rijkere burgers, maar ook voor ambtenaren om bijvoorbeeld de dijken en waterwegen te inspecteren. Net als bij andere boottypen zijn veel salonboten in de loop der tijd verloren gegaan. Ze waren slecht gebouwd, vernield in de oorlog of aangetast door door de tand des tijds. Slechts een klein deel van deze bijzondere boten is anno 2019 nog intact. Eén van die sterke overlevers is de salonboot Sally uit 1910. Goed onderhoud maakt dat deze boot al ruim een eeuw dienst doet. En nu is Salonboot Sally te koop.
Salonboot Costa Rica en Salonboot Frederika
Sally werd een kleine 110 jaar geleden gebouwd door WF Stoel & Son op de Nicolaas Witsen-scheepswerf in Alkmaar. De opdracht voor de bouw kwam van een lid van een belangrijke familie achter een Nederlandse supermarktketen. Hij vernoemde de boot naar zijn dochter. Zo’n vijftig jaar lang voer de familie rond op de Sally, waarna ze werd overgedragen aan de tweede eigenaar. De boot kreeg hiermee ook een nieuwe naam: Costa Rica.
Zo’n tien jaar later werd ze verkocht aan een nieuwe familie (in 1971). Wederom werd de boot hernoemd. Voor een periode van vier jaar heette ze Frederika. In 1975 kreeg Sally in eigendom van een scheepswerf in Leeuwarden in Friesland haar oorspronkelijke naam terug. Ze kwam in handen van een restauranteigenaar die de boot inzette voor commerciële rondleidingen door Amsterdam.
Van salonboot tot trouwboot
Goed onderhoud is het geheim achter Sally. Ze heeft er echter niet altijd zo uit gezien als vandaag de dag. In de jaren negentig nam de oprichter van een bekende zeilenfabrikant de salonboot over. Sally was toen reeds zes jaar buiten gebruik. De salonboot werd weer ingezet als familieboot en deed zo nu en dan dienst bij een trouwpartij van vrienden. Via een familievriend belandde de boot bij een charteraar die de boot commercieel verhuurde. De staat van de boot ging fors achteruit. In 2015 nam de bekende zeilenmaker de boot weer in bezit; vastberaden om haar te herstellen. Samen met ontwerper Olivier van Meer maakte hij een plan.
Twee jaar durende refit
Alles behalve de bovenbouw van de salon van de boot werd gestript. Het dak van de salon werd geschoven in glas en epoxy, het originele teakdek werd opnieuw gevernist en ze kreeg een nieuw traditioneel dakraam voor de voorhut. Het hele interieur is opnieuw ingericht en zelfs de indeling van de motorruimte werd opnieuw ontworpen. De Sally werd weer in ere hersteld. Dit alles in de traditionele stijl die bij de boot past. Het refitwerk duurde bijna twee jaar (2015-2017).
Meer informatie
Dit is slechts een verkorte versie van de rijke geschiedenis en complexe refit van de Sally. Volledige documentatie over de renovatie is verkrijgbaar bij Amsterdam Yacht Consultancy. Joost Kempers van Amsterdam Yacht Consultancy licht toe:”Dit is méér dan een bijzondere boot. Een unieke kans voor de liefhebber. We denken namelijk dat er momenteel geen ander klassiek jacht zoals Sally op de markt is. Nu niet, maar ook niet in de nabije toekomst. De huidige eigenaar heeft veel leuke momenten aan boord gehad, maar vanwege verandering van plannen is hij op zoek naar een nieuwe eigenaar die – net als hijzelf – comfortabel en stijlvol over het water wil varen.”
Meer informatie is verkrijgbaar via: info@amsterdamyachtconsultancy.nl of
www.amsterdamyachtconsultancy.nl