Sinds donderdag 7 maart is Menken Maritiem uit Ter Aar officieel bouwer van de Flyer33. Op de HISWA Amsterdam Boat Show tekenden Talitha Mohr en Bernard Menken de overeenkomst waarmee Menken Maritiem het project Flyer Yachts overnam, inclusief de merknaam, mallen en bouwrechten van de bekende daysailer. De eerst gebouwde Flyer33 is reeds te vinden op de HISWA-stand.
Menken Maritiem staat bekend om de sloepen en motorjachten die ze in samenwerking met Martin de Jager Yacht Design en Neil Fernando & Co. in Sri Lanka laat bouwen. Eigenaar Bernard Menken liep echter al enkele jaren met het idee van een daysailer rond. “Ik weet hoe intensief het opstarten van een nieuw model is, en met de fors stijgende omzet en dagelijkse drukte kon ik hier onvoldoende tijd voor vrij maken.” stelt Menken. “Toen kreeg ik de Flyer33 in het zicht. Deze boot is zo mooi en zeilt zo goed, dat had ik zelf nooit zo goed kunnen bedenken.”
Adembenemende zeileigenschappen
De Flyer33 is door Dykstra Naval Architects ontworpen in opdracht van voormalig wereldkampioen in de Cadet-klasse Rutger Mohr. De ervaringen van een topzeiler en de expertise van de gerenommeerde ontwerper heeft geresulteerd in een mooi gelijnde boot, die ook nog eens adembenemende zeileigenschappen heeft.
Na de introductie kreeg de boot lovende recensies in de internationale pers. Iedereen die de boot ziet onderkent het oogstrelende design. En iedereen die ermee gevaren heeft roemt de zeileigenschappen. Helaas heeft Rutger de Flyer niet lang over het water zien vliegen. Hij overleed in 2016 op 51-jarige leeftijd. De seriebouw en verkoop van deze bijzondere boot is nooit serieus ter hand genomen. Daar brengt Menken Maritiem verandering in.
Concurrerend bouwen
Onder leiding van Bernard Menken heeft Menken Maritiem sinds 1997 ruim 850 motorboten gebouwd naar ontwerp van Martin de Jager. “We opereren vanuit dezelfde filosofie” zegt Menken. “Zonder goede ontwerper geen goed ontwerp en dus geen goede boot. En als opdrachtgever haal ik het maximale uit de competenties van de ontwerper. Rutger heeft dat bij de Flyer ook gedaan.” Menken Maritiem voegt er één belangrijk element aan toe: “We bouwen vanaf dag één bij Neil Fernando in Sri Lanka. Daarmee behalen we een substantieel kostenvoordeel dat ervoor zorgt die mooiere, complexere en duurdere boot niet onbetaalbaar wordt.”
Menken vervolgt: “Net als bij onze lijn motorboten zie je aan de Flyer dat de ontwerper de opdracht heeft gekregen om iets moois te maken, en niet iets wat voordelig te bouwen is. Dus conceptueel sluit de boot perfect aan op onze modellen. En op onze klantenkring. Het moet lekker varen, mooi zijn en iets oproepen wat de meeste andere boten missen.”
Duim-effect
Menken weet precies aan wie hij de Flyer gaat verkopen: “Exact de watersporter die nu bij ons interesse heeft in een sloep, weekender of motorjacht,” zegt hij stellig. “Het moet lekker varen, mooi zijn en iets oproepen wat de meeste andere boten missen. Wij noemen dat het Duim-effect. Iets wat de Flyer ook absoluut heeft.” Maar ook de bouw is vergelijkbaar. “We bouwen in Sri Lanka onder ISO certificatie en Lloyds keur. De tekeningenset en het bouwbestek zijn net zo gedetailleerd als bij onze motorboten. Ik vind het vooral spannend om na 22 jaar met Martin nu ook met Dijkstra samen te werken,” besluit Menken.
De droom die toch uitkomt
Na het overlijden van Rutger Mohr lag het project enkele jaren stil. Zijn echtgenote Talitha Mohr zocht een stabiele partij die de droom van haar man alsnog in vervulling kon laten gaan. Via Jan Willem Doeksen kwam ze in contact met Bernard. “Vanaf het eerste contact voelde het goed.” zegt Talitha. “Bernard heeft een prachtig trackrecord als bouwer en voelt perfect aan wat Rutger met de boot wilde bereiken. We zijn er allemaal van overtuigd dat we over een paar jaar overal in het land Flyers zien varen.”
Komend seizoen is de Westeinder de thuishaven voor de Flyer33 en is ze voor proefvaarten beschikbaar.
Meer informatie: www.menkenmaritiem.nl