Seahorse 12M LR is ontworpen voor zware omstandigheden, om de wereldzeeën te ontdekken. Robuust, degelijk, supersnel en toch comfortabel voor de passagiers. In een paar uurtjes zit je in Engeland aan de koffie. De wens van de klant, het avontuur, gaf Workboats.nl de vrije hand in de doorontwikkeling van de succesvolle aluminium RIB Seahunter 8 M.
De meeste schepen worden voor de luxemarkt gebouwd. Het was voor Workboats.nl dan ook een leuke uitdaging een schip te bouwen dat tegen een stootje kon en niet luxe hoefde te zijn. Dit was toch net even anders dan de degelijke werkboten die het bedrijf normaliter bouwt en levert. ,,Een emmer als toilet was de wens van de klant, geen chemisch toilet of ingebouwd toilet”, vertelt Klaas Post, eigenaar van Post Workboats en compagnon van Workboats.nl. Degelijk, robuust en vooral voor de lange afstanden geschikt. De Seahorse 12M Long Range kan 18 uur non-stop varen en heeft bij kruissnelheid een bereik van ruim 1.000 kilometer.
Comfortabel zitten
Om lang varen comfortabel te maken zijn minimaal geveerde stoelen belangrijk. Bij dit schip zijn echter de gehele console en de stoelen in een geveerde unit aan dek gezet. Dit maakt aflezen van de console en zitten met hoge snelheid nog plezieriger. Daarnaast zijn de mensen op het geveerde console door het afdak volledig beschermd tegen buiswater.
Het begon met een schets en overleg met de klant. Alle wensen werden kenbaar gemaakt. De klant was onder de indruk van de tochten van avonturier Bear Grylls en wilde soortgelijke tochten gaan maken. Vripack construeerde vervolgens een degelijke romp, waarin alle wensen waren gerealiseerd. Egbert van Veen, directeur van KD Workboats en compagnon in Workboats.nl, bouwde de zeewaterbestendige aluminium romp.
Degelijk
,,Hij is supersterk, mede door de hoeveelheid stringers en spanten”, vertelt Van Veen. ,,Er is geen enkele concessie gedaan. Degelijkheid was het belangrijkste.” Veel pk’s zorgen voor een hoge economische kruissnelheid van 60 kilometer per uur. Er is gekozen voor de Mercedes onder de motoren, drie Yamaha F300B viertaktbuitenboordmotoren. De motoren geven het schip een topsnelheid van ruim 100 kilometer per uur. Behalve met deze motoren is het schip ook uit te voeren met diesel outboard- en inboardmotoren. Hierdoor is het schip uitermate geschikt als patrouillevaartuig voor militaire en andere overheidsoperaties. Door de aluminium romp kan het schip tegen een stootje. De romp is als een diepe V-romp uitgevoerd, waardoor hij soepel door hoge golven snijdt.
Verre reizen
Klaas Post van Post Workboats: ,,Dit is een uniek schip. We hebben niets vergelijkbaars kunnen vinden. De meeste boten worden voor de luxe markt gebouwd. Hilko van der Paard, de opdrachtgever, vond die allemaal te luxe of te plat. Wij kennen de klant; hij vaart al jaren met een kleinere RIB van ons. Hij houdt van hard en stevig varen. Hij wil de wereld ontdekken. Noorwegen, IJsland, Schotland en Engeland staan allemaal op de wensenlijst. Avontuur buiten de gebaande paden. Zelfs Amerika staat voor de toekomst op de planning. Door de actieradius van het schip is dat in zeven stappen goed haalbaar. Daarnaast wil Van Der Paard met dit schip ook maatschappelijk iets betekenen. De bedoeling is ook tochten over zee te gaan maken met mensen met een beperking en mensen die terminaal ziek zijn.”
Workboats.nl is een samenwerkingsverband tussen KD Workboats en Post Workboats. Deze bedrijven hebben elk ruim dertig jaar ervaring in de maritieme industrie. Workboats.nl is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van compleet uitgeruste vaartuigen voor reddings- en bergingsmaatschappijen, de offshore- en de seismische industrie en overige nautische beroepssectoren en daarnaast voor de watersport. Klanten kunnen rekenen op wereldwijde 24/7-service.
Technische gegevens Seahorse 12M LR
Lengte: 12,00 meter. Breedte: 3,56 meter
Diepgang: 1,00 meter, 0,50 meter opgetrimd
Maximumsnelheid: 105 kilometer per uur
Actieradius: 1.080 kilometer
Gewicht: 5 ton
Motoren: drie Yamaha F300B viertaktbuitenboordmotoren
Passagierscapaciteit: 6 personen op geveerde stoelen onder het afdak
Lees meer op: www.postworkboats.nl