De Executive 1500 Mk2 is een nieuw motorjacht van Van den Hoven Jachtbouw in Waspik (Nederland). Het smaakvolle design is van de hand van John van Leeuwen en volgt de herkenbaar nieuwe designtaal die we ook bij de Executive 1850 tegenkomen. Er worden inmiddels twee 1500 Mk2’s in opdracht gebouwd en VDH is begonnen met de bouw van een derde op speculatie.
De veranderingen in het rompontwerp zien we onder andere terug in de verspringing in de verschansing. Hierdoor wordt de romp wat lager en ontstaat er een eleganter en sportiever silhouet. Met een lengte van 14,99 m, een doorvaarthoogte van 3,45 m, een diepgang van maar 1,40 m en CE-keur A is het een veelzijdig motorjacht, bestemd voor heel Europa. Door de volledig wegklapbare mast is het bijvoorbeeld geschikt voor veel Franse binnenwateren en de meeste Europese rivieren met relatief lage bruggen. De Rijn afzakken is mogelijk, ook zonder een Rijnpatent. Het verbruik van de 225 PK Volvo Penta blijft dan beperkt tot 10,7 liter per uur bij een snelheid van 7,1 knopen. Eventueel is de 1500 Mk2 ook leverbaar met twee motoren of met een flybridge.
Omdat Van den Hoven in staal bouwt, hebben klanten veel inbreng over de wijze waarop hun motorjacht uitgevoerd wordt. Die flexibiliteit is nodig, omdat klanten steeds veeleisender worden. Op basis van het bestaande exterieurontwerp is alles bespreekbaar: het aantal hutten, badkamers, de algemene indeling, stoffering, materiaalkeuze, kleurencombinaties, motorisering en alle denkbare opties die het leven aan boord van de 1500 Mk2 nog comfortabeler maken.Ruimteaanbod
Van den Hoven heeft een naam hoog te houden op het gebied van kwaliteit en ruimte, en dat zien we ook nu weer terug. Er is slim omgegaan met het aantal vierkante meters en dat geeft een comfortabel en ruim gevoel. Het grote raamoppervlak doet daar nog een schepje bovenop en biedt werkelijk 360 graden uitzicht.Het ruimteaanbod en het zicht rondom zijn groter dan bij andere schepen in de 15-meterklasse. Binnen is ruimte voor zes slaapplaatsen, verdeeld over drie comfortabele hutten. Twee toiletten en twee badkamers completeren het interieurcomfort.
De brede gangboorden maken het ‘rondom’ lopen aan dek makkelijk, wat belangrijk is bij het aan- en afmeren. Voor de fenders is er een speciale ruimte, zodat deze tijdens de vaart niet zichtbaar zijn en de elegante lijnen niet verstoren.
Het zwemplatform is via twee symmetrische trappen goed bereikbaar en geeft tevens toegang tot de keurig afgewerkte en goed geïsoleerde machinekamer. Voor de echte genieters is er op het voordek een bredere bank verwerkt in de roef van het schip. Het achterdek is voorzien van een ruime bank met eettafel en er is nog plek genoeg over voor twee of drie stoelen. Over het achterdek hangt een verlengd achterdak, zodat het goed afgesloten kan worden met een tent, maar ook meer intimiteit en zonbeschutting biedt.
Vaarcomfort en luxe
Trillingen, geluid, bewegingen, het zijn allemaal zaken die het vaarcomfort kunnen beïnvloeden en waar bij de 1500 Mk2 nog meer aandacht aan is besteed. Teneinde het geluid zoveel mogelijk te dempen, wordt de gehele motorruimte geïsoleerd met hoogwaardige machinekamerisolatie en afgewerkt met wit aluminium gaatjesplaat.
Trillingen worden zoveel mogelijk geëlimineerd door de zware uitvoering van de romp en de overbrenging van de motoren op de assen. Deze zijn tevens voorzien van een homokinetische koppeling. De detaillering van de nieuwe 1500 Mk2 is overal goed zichtbaar. Onder meer de prachtige afgewerkte rvs-reling geeft een luxe uitstraling aan het schip, maar heeft ook een praktische functie tijdens een rondwandeling op dit product van Nederlandse bodem.
Lees er meer over op www.bvandenhovenjachtbouw.nl