Schepen langer dan 20 meter zijn sinds 1 januari 2016 verplicht om in heel Nederland AIS te gebruiken. AIS staat voor Automatic Identification System. Dit is een systeem waarmee schepen voortdurend informatie doorseinen aan elkaar en aan instanties aan de wal. Tot eind april wordt er door de autoriteiten naar de schippers toe waarschuwend opgetreden wanneer er niet wordt voldaan aan de eisen voor het gebruik van AIS. Vanaf 1 mei zal er echter verbaliserend worden opgetreden.
Sinds 1 januari 2016 moeten de beroepsvaart en de pleziervaart langer dan 20 meter op alle Nederlandse wateren vanaf CEMT klasse I, waar het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) van kracht is, het AIS gaan gebruiken. Dit is niet van toepassing, wanneer een schip stilligt op een plek waar de bevoegde autoriteit een uitzondering heeft gemaakt. Eerder was het al van toepassing op de zogenoemde aktewateren (Rijn, Waal, Lek). In artikel 4.07 van het Binnenvaartpolitiereglement wordt gedetailleerd omschreven aan welke verplichtingen schippers moeten voldoen met betrekking tot AIS.
Regelmatig blijkt dat schepen niet de juiste AIS-informatie uitzenden. Daarbij gaat het met name om informatie als scheepstype, scheepsnaam, MMSI nummer, lengte, breedte en de plaats van de GPS antenne. De politie, Rijkswaterstaat, de Havenmeesters van Rotterdam en Amsterdam hebben daarom afgesproken de komende weken nog waarschuwend te gaan optreden en vervolgens vanaf 1 mei 2016 verbaliserend op te treden wanneer de AIS-regels niet goed worden nageleefd.
Lees het volledige artikel op www.rijkswaterstaat.nl