De intensief gebruikte Nederlandse infrastructuur moet op gezette tijden worden gecontroleerd op slijtage. Vooral de zogeheten natte, beweegbare infrastructuur, zoals beweegbare bruggen, sluizen, stuwen en gemalen, kunnen bijvoorbeeld moeheid gaan vertonen door trillingen. “Veel bestaande constructies moeten worden beoordeeld op de Europese Machinerichtlijn voor veiligheid”, zegt Bart Bouwens, businessmanager Transport over Water bij advies- en ingenieursbureau Movares.
Foto: sfeerfoto sluis
Slim toetsen en slim herberekenen leidt tot beperkte aanpassingen waardoor de bestaande constructies nog jarenlang plezier opleveren, zegt Bouwens. Zo zijn door dergelijke berekeningen bijvoorbeeld de Eerste Schinkelbrug op de Schiphollijn en diverse verkeersbruggen in Zuid-Holland, zoals recent de vijf bruggen over het Aarkanaal behoed voor grootscheeps onderhoud. Bouwens: ‘Voor dit laatste project hebben we € 1 miljoen kunnen besparen voor de opdrachtgever.’
Lees het volledige bericht op www.technischweekblad.nl