Yanmar’s koploper is de Common Rail JH-CR viercilinder motor. Deze compacte “middenklasser” is beschikbaar als 45, 57, 80 en 110 pk en past perfect in een brede range boten als: grotere zeiljachten, motorboten, sloepen, snelle ribs en tenders.
Directe brandstof inspuiting resulteert in een lager verbruik. Geluidsreductie is een ander speerpunt waar Yanmar engineers goed in zijn geslaagd. Dankzij de compactheid van de motor, is deze zeer gemakkelijk bereikbaar voor service. Traditionele mechanische hendelbediening is de standaard levering. Optioneel kan de motor ook volledig elektronisch worden aangestuurd en worden uitgebreid met multifunctionele displays. De standaard motor is voorzien van een 12V/125A dynamo. Optioneel kan deze worden uitgerust met een 12V of 24V tweede dynamo. De motor voldoet aan de strengste milieueisen, waaronder EPA Tier 3 en EU RCD 2 (2017).
Yanmar 6BY3-160
Voor de wat grotere waterverplaatsende schepen heeft Yanmar een drieliter zescilinder 160 pk/2800 toeren Common Rail motor ontwikkeld. Zelfs stroomopwaarts is het uitermate stil varen met deze krachtige en zuinige motor. Ook deze 6BY3-160 voldoet aan de strengste milieueisen zoals EPA Tier 3 en EU RCD 2 (2017). Naast de standaard aanwezige 12V/150A dynamo, kan de 6BY3-160 ook worden voorzien van een extra 24V/90A dynamo.
Yanmar saildrive en sterndrive
Door de nieuwe oppervlakte behandeling hebben zowel de Yanmar saildrive als de Yanmar sterndrive nu een geanodiseerde toplaag, die nu nog beter beschermd tegen corrosie. Hierdoor kan de sail- of sterndrive de invloeden van zoet-, zout- en brakwater probleemloos aan.
Yanmar is aanwezig op Hiswa te water (1-6 september 2015), op stand K.530.