Met de Maritime Innovation Award en een nominatie voor de DAME-Award op zak had de METS voor DMS Holland niet beter kunnen beginnen. Deze veelbelovende start vond een passend vervolg met een Special Mention voor het AntiRoll-stabilisatiesysteem tijdens de uitreiking van de Dame-Award.
Op de foto: Arnold van Aken en Patrick Noor.
Mede-eigenaar en commercieel directeur van DMS Holland, Patrick Noor: “Natuurlijk hadden we de Dame Award 2014 graag gewonnen. Zeker nadat we al eerder de Maritime Innovation Award in ontvangst mochten nemen. Maar ook deze Special Mention bezit een specifieke waarde en heeft, samen met het winnen van de Maritime Innovation Award, zeker bijgedragen aan de grote drukte op onze stand. Wij kijken dan ook terug op een zeer succesvolle Mets.”
Arnold van Aken, Directeur Engineering van DMS Holland: “Wat mij opviel bij de bezoekers aan onze stand was de gerichtheid waarmee zij onze stand bezochten. Praktisch elke bezoeker bleek bijzonder goed geïnformeerd. De vragen waren ook technisch en zeer gedetailleerd. Het geeft toch weer aan hoe de innovatie van onze stabilisatiesystemen door de markt wordt herkend en erkend.” In deze conclusie wordt Van Aken ondersteund door de praktijk.
Zo ontving DSM Holland nog voor de beurs een order voor een AntiRoll systeem voor de 50 meter Feadship ‘Endless Summer’ die zomer 2015 gaat varen. Tijdens de beurs werd DMS verblijd met een Geschenk van God. Dat is namelijk de vertaling van Kuriakos, de naam van een 33 meter motorjacht. Anders dan de naam wellicht doet vermoeden is dit jacht echter niet gebouwd door Noah maar door Koninklijke De Vries Scheepsbouw (Feadship). Aangezien de eigenaren als geen ander weten dat hogere krachten ‘de wateren kunnen doen schudden’, hebben zij DMS opdracht gegeven hun schip uit te rusten met een stabilisatiesysteem. Aan deze orders kon bovendien ook nog een tiental opdrachten voor RotorSwing- stabilisatiesystemen worden toegevoegd.
Patrick Noor: “Deze resultaten zijn natuurlijk boven verwachting. We bevinden ons in een gezegende situatie, zogezegd. Het is duidelijk: de markt staat open voor vernieuwing. De eerste was overigens jachtwerf Wim van der Valk . Voor AntiRoll waren zij absoluut de ‘innovator’ en katalysator. Van der Valk hecht aan techniek en innovatie en hadden vanaf het allereerste begin vertrouwen in AntiRoll. Het eerste AntiRoll systeem wordt nu bij hen geïnstalleerd in een 37 meter Trawler die komend voorjaar te water wordt gelaten. Ondertussen wordt de groep ‘early adopters’ steeds groter. Zo zijn wij op dit moment in gesprek met de meeste nationale en internationale naval architects en superjachtwerven. Een aantal van hen overweegt sterk om op korte termijn over te stappen van de conventionele roldempingsystemen naar AntiRoll van DMS Holland.”
Een belangrijke stimulans voor deze ontwikkeling vormen de testresultaten. Na breed onderzoek in het proefbassin bij MARIN wordt het AntiRoll-systeem nu in de praktijk getest door Bosch Rexroth. De tests wijzen uit dat tijdens het varen de gebogen AntiRol high aspect-ratiovinnen in vergelijking met conventionele systemen 50 tot 75% minder weerstand realiseren. Deze weerstandsreductie heeft niet alleen een positief effect op de snelheid maar ook op het brandstofverbruik.
Arnold van Aken: “Ook al spreken computermodellen nog zo’n duidelijke taal, cruciaal is een model-validering van de theoretische berekeningen. En daarom hebben wij Marin opdracht gegeven het AntiRol-systeem aan een uitgebreide testserie te onderwerpen. De onderzoeksvraag concentreerde zich met name op bepaling van de kracht die de vin levert en de weerstand. Zowel bij zero-speed als bij cruising-speed. Alle praktijktesten die wij tot op heden bij MARIN en Bosch RexRoth hebben uitgevoerd, evenaren en m.b.t. bepaalde aspecten overtreffen zelfs , de theoretische modellen.”