De zeven boten sterke Volvo Ocean Race-vloot zal de tweede etappe van Kaapstad naar Abu Dhabi in zijn geheel zeilen. De veiligheidsexperts van de race gaven dit weekend groenlicht, dankzij de aanzienlijke afname in piraterij.
Foto: Stephan Coppers / Team Brunel / Volvo Ocean Race
Piratenprobleem
Tijdens de editie van 2011-12 gingen de boten in deze fase vanaf de Malediven nog op transport naar Sharjah. Dit vanwege het gevaar van piraterij in de Indische Oceaan. In de derde etappe werd de vloot over hetzelfde stuk terug opnieuw verscheept.
Sindsdien nam het piratenprobleem in de Indische Oceaan drastisch af door de paninternationale interventie in die regio. De enige activiteit die onlangs werd geregistreerd, was in het verre westen en dat is ver buiten de route van de Volvo Ocean Race-teams.
Veiligheid voorop
Race CEO Knut Frostad benadrukt dat hij en Racedirecteur Jack Lloyd continu samen zullen werken met de maritieme veiligheidsexperts van het evenement. De situatie wordt dagelijks gemonitord. “Als er ten aanzien van de risico’s iets verandert tijdens de komende twee etappes, kunnen we de plannen elk moment wijzigen. Uiteraard staat de veiligheid van de zeilers voorop.”
“We zijn geen experts op het gebied van maritieme veiligheid, maar we werken wel samen met degenen die dat wel zijn. Hun advies luidde dat we tot deze actie kunnen overgaan.” Hij voegde daaraan toe dat er ‘exclusion zones’ zullen zijn, die de vloot goed vrij houdt van mogelijke problemen. Die zijn echter veel minder restrictief dan de zeilers begin oktober voorafgaand aan de eerste etappe te horen kregen. De teams hebben nu meer en betere opties om hun strategie te kiezen, met betere hoeken dat voor de start in Alicante werd uitgegaan.”
“We zullen de boten nog steeds zoals altijd via de officiële Race tracker volgen, die de correcte posities laat zien”, gaat Frostad verder. “Deze etappe wordt net zo spannend als de eerste.”
Iets korter
Op papier zal de race van Kaapstad naar Abu Dhabi iets korter zijn dan vooraf werd voorzien, ongeveer drie dagen. Hoewel de natuur van veranderlijke weercondities betekent dat de potentiële aankomstdata ver uit elkaar kunnen liggen.”
Ian Millen, Chief Operating Officer van Dryad Maritime, dat als expert advies geeft aan de race, zei: “Sinds 2011 is het niveau van piraterij enorm veranderd. Op de route die de vloot zal nemen, zijn dit jaar en aanzienlijk langer dan dat geen incidenten met piraten gemeld. Natuurlijk is het onmogelijk om het risico helemaal uit te vlakken. Mocht er op de route toch iets gebeuren, dan kunnen we koers veranderen en andere maatregelen treffen.”
Millen vertelde dat een combinatie van factoren het niveau van piraterij in de wereld heeft verlaagd, zoals betere veiligheidsondersteuning op het water, meer bewapende wachten op de schepen en sterk verbeterde volgzaamheid van veiligheidsadvies.
Op woensdag 19 november begint de vloot aan de 6.125 nautische mijlen(nm) naar Abu Dhabi. In totaal zullen de boten 38.487 nm afleggen en elf havens aandoen, op alle continenten gelegen. De race eindigt op 27 juni 2015 in Göteborg, Zweden.