Alle SRSV’s van Rederij Groen zijn gebouwd door Damen
Offshore-dienstverlener Rederij Groen uit Scheveningen heeft de ‘7-Waves’ in de vaart genomen, als tweede van drie identieke Seismic Research Support Vessels. Wanneer in januari 2015 het derde schip wordt opgeleverd, zijn alle vijf SRSV’s – ook wel offshore chasers genoemd – van Rederij Groen gebouwd door Maaskant Shipyards uit Stellendam, een Damen-werf.
Voordat in november 2013 de huidige serie van drie 35 meter lange Seismic Research Support Vessels bij Maaskant werd besteld, had Rederij Groen al twee op maat ontworpen offshore chasers in de vloot, de ‘Astra-G’ en ‘Aquarius-G’. Deze 40 meter lange zusterschepen zijn begin 2013 door Maaskant Shipyards afgeleverd.
“We hebben de drie nieuwe chasers besteld op basis van de prestaties van onze eerste twee nieuwbouwschepen. Ze maken de ontwerpdoelstellingen helemaal waar”, vertelt eigenaar-directeur Henk Groen. “Dat is nog niet het hele verhaal”, vult Frits van Dongen, directeur van Maaskant Shipyards aan. “Voordat Rederij Groen de ‘Astra-G’ en ‘Aquarius-G’ bij ons bestelde, hadden wij ook de meeste van hun andere seismische hulpvaartuigen gebouwd. Dat waren echter steeds omgebouwde kotters. De ‘Astra’ en de ‘Aquarius’ waren de eerste gericht ontworpen Seismic Research Support Vessels ter wereld.”
Op wacht
De hoofdtaak van zulke vaartuigen is om de overige scheepvaart, met name visserij, weg te houden van seismische onderzoeksschepen die bezig zijn met offshore-exploratie. Dus letterlijk weg te jagen, vandaar de term chasers. Anders zouden de visserijnetten de seismische apparatuur beschadigen die het onderzoekschip achter zich aan sleept. Om die reden worden SRSV’s ook wel guard vessels genoemd.
Waar de ‘Astra en Aquarius-G’ from scratch zijn ontworpen door Groen, Maaskant en Saltwater Engineering, is voor de drie zusterschepen van de ‘7-Waves’-klasse gekozen voor een ontwerp van Vestvaerftet uit Denemarken. Dat gebeurde mede op verzoek van de charteraar van de drie, Dolphin Geophysical. De 35 meter lange schepen van het Deense ontwerp hebben nog iets meer weg van een visserijtrawler, terwijl het Nederlandse ontwerp van 40 meter navenant meer vrije dekruimte biedt. De indeling van het dek is vergelijkbaar, aangezien dit bij de ‘Astra-G’ en ‘Aquarius-G’ al snel efficiënt bleek.
De ‘7-Oceans’ (in juli 2014 overgedragen), de ‘7-Waves’ en het derde zusterschip, dat in januari 2015 volgt, hebben twee Veth azimuth stern drives (ASD), elk aangedreven door een elektromotor van 500 kW. De boegschroef heeft een vermogen van 90 kW. De elektriciteit komt van drie Caterpillar C18 generator sets van elk 525 kVA. Het elektronische systeem voldoet aan de A4 service area norm, zodat de schepen ook in poolwateren kunnen worden ingezet.
Algemene en technische gegevens
LOA : 35,00 m
Breedte : 8,70 m
Holte : 4,40 m
Brutotonnage : 370
Snelheid : 12 knopen
Accommodatie : 6 bemanningsleden + 8 extra opvarenden
Classificatie : Lloyd’s Register Ice class
Vlag : Panama
Eigenaar : Rederij Groen B.V. Scheveningen
www.rederijgroen.nl
www.maaskant-shipyards.nl
www.damen.com