De 26.60 meter lange sportvisser Catch is opnieuw te water gelaten. Zij is een van de weinige jachten in haar categorie die door Feadship is gebouwd. Na een winterrenovatie vond de tewaterlating plaats op de werf van Feadship in Amsterdam.
Het iconische jacht werd in 1984 geleverd aan haar oorspronkelijk eigenaar. Toen heette ze nog Gallant Lady en werd later omgedoopt tot Patriot. In 2005 onderging ze een refit van 15 maanden in Florida. Bij deze operatie werd ze gestript tot aan de metalen romp en volledig opgeknapt. Haar laatste renovatie was bescheidener in omvang, maar niet minder belangrijk. Omdat haar nieuwe eigenaar kosten noch moeite spaarde liet hij haar verschepen over de Atlantische Oceaan, naar de plaats waar ze bijna veertig jaar geleden werd gebouwd.
“Het jacht werd vorig jaar gekocht door een Feadship-eigenaar. Ten tijde verkeerde ze in uitstekende staat, maar de nieuwe eigenaar was vastbesloten haar terug te brengen naar Nederland. Zo bleef de Feadship een Feadship”, zegt Pier Posthuma de Boer, directeur Feadship Refit and Services. “Wij zaten toen eigenlijk vol, maar we zijn altijd trots als langdurige klanten de jachten terugbrengen voor refits. Daarom pasten we onze schema’s aan. Nu ligt Catch weer in het water.”
Samenwerking
In juli vorig jaar arriveerde het jacht zonder definitieve werklijst. De eigenaar bezocht de werf persoonlijk en samen met Feadship ontwikkelden zij een plan. Zo kon het werk direct na de zomervakantie beginnen, onder leiding van vertegenwoordiger Peter Wilson van MCM en ontwerper Adam Voorhees.
Patrick Dekker, projectmanager: “Het was geweldig werken met Peter, Adam en de eigenaar. De relatie werkte zo goed, omdat we het team van de eigenaar al kende en zij ter plekke beslissingen konden nemen. Al met al een plezierige ervaring.”
Volledige renovatie
Catch kreeg een nieuw teakdek op het voordek, nieuwe teak caprail en fineer op het achterdek en talrijke interieuritems. Ook omvatte de werklijst een volledige overschildering, het lakken van het teak aan de buitenkant, installatie van een zonnescherm over het voordek om een loungeruimte te creëren, technisch onderhoud en opwaardering van het led-verlichtingssysteem.
Bovendien bouwde het team een bemanningshut, die plaats biedt aan in totaal vier bemanningsleden. Voor de verbouwing was dit nog maar twee. Deze ruimte kwam vrij door de kraan te verwijderen en gebruik te maken van de ruimte van de oude kledingkast, die opnieuw is geplaatst.
Catch zal naar de Eemshaven varen. Voor het einde van de maand wordt ze op een transportschip gezet naar de Verenigde Staten.
Voor meer informatie ga naar Feadship.