Het lijkt wel een Schippers van de Kameleon-verhaal, het ontstaan van VAR Tenders. Twee broers die hun dromen waarmaken. Ivar was vanaf zijn tienerjaren geobsedeerd door alles wat met boten te maken had en besloot om zijn eigen boot te ontwerpen. Toen dat was gelukt, Is hij begonnen met bouwen. Na de bouw werd Ingmar gevraagd om zich met de marketing te bemoeien, want daar kon Ivar wel wat hulp bij gebruiken. En net zoals Hielke en Sietse Klinkhamer elkaar aanvulden, doen deze broers dat ook!
Samen sterk
Bij Yachtsupport begon zijn droom pas echte vorm aan te nemen. “Waarom zou ik dit niet kunnen?”, dacht Ivar bij zichzelf, waarop hij vervolgens een naval architect uitnodigde om zijn ideeën in een tekening om te zetten. Na een lang proces van afstellen op de zaterdagen en in de avonduren, besloot Ivar om de stap te wagen en zijn eerste tender te bouwen. Omdat hij met name de boten wilde bouwen en Ingmar goed was in marketing, vroeg Ivar zijn broertje of hij zijn ‘merk’ wilde vertegenwoordigen. Ingmar vond dat een leuk idee en in 2020 zijn ze de markt op gegaan met de VAR950, die bij De Valk Yacht Brokers te koop werd gelegd. Ivars focus lag namelijk niet op het verkopen van een merk, maar op z’n Hollands een mooie boot op de markt zetten. En dat is met de hulp van Ingmar zeker gelukt.
Focus op luxe
Inmiddels bouwt VAR Tenders de boten volledig zelf. Van het casco, plamuurwerk en de elektra tot het inbouwen van de motor, niks is hen teveel. Met name voor Ivar is het een droom die uitkomt. Hij koos in eerste instantie voor een vaste rompvorm, maar het model is volledig naar wens te maken. Elke klant kan het interieur kiezen, de stuurstand op maat laten maken enzovoorts.
Ivar: “Onze klant heeft een bepaald aantal eisen, dan gaan wij proberen om dat te maken binnen het budget. Onze focus ligt namelijk op luxe en dat is voor iedereen verschillend. De ene klant wil een beperkte doorvaarthoogte, de andere klant wil een minimaal aantal bedden. Wij maken de boot zoals onze klant dat wil.”
VAR-DNA
In theorie is dat heel aantrekkelijk, maar hoe brengen de broers dat in de praktijk? Ingmar: “Onze focus ligt op de hoge afwerking en daarbij staan we open voor de ideeën van onze klant. Het is aan ons om dit onder te brengen in een tender die het VAR-DNA heeft, maar ook uitstraalt wat onze klant wil. Feitelijk kunnen we in alle opzichten meedenken.”
Op aanvraag
VAR Tenders levert alleen op klantaanvraag, omdat Ivar en Ingmar unieke boten willen bouwen die perfect aansluiten bij wensen van de eigenaar. Dat proces kost tijd. Het ontwerpproces duurt ongeveer drie maanden. Uiteraard is dat zeer afhankelijk van de wensen van de klant. Het bouwen van de boot duurt vervolgens nog zo’n negen maanden. Al met al is het niet slecht om nu een tender te kiezen en volgend voorjaar te kunnen varen met een volledig gepersonaliseerde boot. Bovendien wordt alles in huis ontwikkeld. Wilt u een T-Top, een stuurstand die omhoog komt, een step onder de stuurstand of een cabriokap? VAR Tenders maakt de boot zoals u wilt!
Complete ontzorging
De broers gaan heel ver in het samenstellen van de boot, bovendien wordt de klant sterk betrokken bij de ontwikkeling van de boot. Om het plaatje compleet te maken biedt VAR Tenders ook een volledig servicecontract aan dat geheel naar de wens van de klant wordt samengesteld. Of het nu gaat om motorisch onderhoud, poetsen of transport naar een andere locatie of winterstalling, Ivar en Ingmar regelen het allemaal. Dus als u op zoek bent naar een boot met veel vermogen, grote wendbaarheid, vol luxe en comfort, dan is een custom made tender van VAR Tenders misschien precies wat u voor ogen hebt.
Kijk voor meer informatie op VAR Tenders.