Een aankoopkeuring van een jacht in Brouwershaven. De keuring zat er voor een groot deel op en de proefvaart was in afronding. Na afloop van de proefvaart zou de boot gekraand worden om het onderwaterschip te kunnen inspecteren. De eigenaar stond achter het roer. Zoals bij de werf gebruikelijk was hingen de voorste hijsbanden van de Travellift al diep in het water om de boot op te kunnen vangen. Een geluk, zo bleek achteraf.
Tekst: Garantex Expertise (reeds ondergebracht in CED)
Dit artikel verscheen eerder in YachtFocus Magazine nummer 103
Geluk
Om met de heersende, flinke zijwind goed koers te kunnen houden, voer de boot met een behoorlijke snelheid de kraanbaan in. Het moment brak aan om achteruit vermogen te geven. De eigenaar gaf vol achteruit, het resultaat bleek een versnelling in voorwaartse richting.
De schipper raakte in paniek, schakelde even vooruit en vervolgens weer vol achteruit. Met bijna zeven knopen op de klok stoof het schip de kraanbaan in. Daar ving de voorste hijsband de boot gelukkig op en met de beweging vergelijkbaar met die van een klepel van een klok veerde de boot omhoog en viel weer terug. Met de motor inmiddels gestopt liep dit avontuur goed af. Geen schade en de keuring kon met verkoop van het jacht worden afgerond.
Maar het kan ook anders Expert Jaco heeft een aantal schadedossiers afgewikkeld waar met eenzelfde oorzaak de schade wel aanzienlijk was. De oorzaak? Een gebroken of losgeschoten aansluiting van de morsekabel aan het schakelhendel van de keerkoppeling. Tijdens het varen in de vooruitstand breekt er iets bij die aansluiting of schiet er iets los. Vervolgens reageert bij het bewegen van de morsebediening alleen de motor op het gashendel, maar blijft de keerkoppeling in de vooruitstand staan. De gevolgen laten zich raden.
Als je als schipper op dat moment niet de ingeving krijgt dat er iets mis is in de werking van de keerkoppeling, kunnen er enorme klappen met kademuren volgen. De wet van behoud van energie bemoeit zich ermee: alle snelheidsenergie die er in het jacht zit wordt gebruikt om de eens zo fraaie voorsteven te verfrommelen. Een schadebedrag met vijf cijfers voor de komma is dan niet bijzonder. Een investering van enkele tientjes had dat kunnen voorkomen.
Advies
Jaco’s advies luidt dan ook: als de morsebediening al wat ouder is, investeer dan in nieuwe kabels en nieuwe aansluitingen van de morsebediening bij keerkoppeling en brandstofpomp. Mocht er op de boot ooit schade in deze ontstaan en de morsebediening is op leeftijd, dan is een discussie met een verzekeraar over schadedekking niet bij voorbaat een gelopen race met gunstige uitslag.