De Amsterdamse Studenten Zeilvereniging Orionis heeft een opvallende manier bedacht om de reparatie van het verenigingsskûtsje de Tiid Sil ‘t Leare te bekostigen. Op vrijdag 14 juni 2019 organiseren de studenten in het gebouw van Mediamatic een benefietborrel. Verschillende teams binnen de vereniging varen en slapen op deze skûtsje tijdens wedstrijden, opleidingsweekenden en pleziertochten. Nu moet de mast binnen een paar maanden vervangen worden; een investering van rond de 20.000 euro.
Onveilige situatie oplossen
In de mast van de skûtsje de Tiid Sil ‘t Leare is een scheur ontstaan bij de voet door langdurig gebruik. Deze beschadiging wordt steeds groter en zorgt uiteindelijk voor een onveilige situatie. Daarom zal de mast aankomend jaar vervangen moeten worden en dat vergt een grote investering. Om hiervoor het bedrag bij elkaar te krijgen, organiseert A.S.Z.V. Orionis de ‘BeneTiid borrel’. Bij dit evenement worden leden, oud-leden, huidige sponsoren, skûtsje liefhebbers, ouders en andere betrokkenen uitgenodigd en gevraagd om zich in te zetten en te investeren in de toekomst van de Tiid Sil ‘t Leare en het skûtsje varen binnen de zeilvereniging Orionis. Een online donatie doen kan ook via mast.orionis.nl. Hier is meer informatie te vinden over Orionis, de Tiid Sil ’t Leare, de mast en de actie. Wie online doneert, ontvangt een uitnodiging voor het evenement.
Duurzaamheid
Siem Jansen, voorzitter van A.S.Z.V. Orionis: ‘’De benefietborrel zal een grote bijdrage leveren in de aanschaf van een nieuwe mast voor de skûtsje. We hebben een uitgebreid onderzoek gedaan en het is noodzakelijk een compleet nieuwe mast aan te schaffen omdat er geen tweedehands exemplaren aangeboden worden die voldoen aan de afmetingen en eisen. Zonder een nieuwe mast kan er niet meer worden gezeild met deze unieke platbodem boot. Een nieuwe mast gaat ongeveer twintig jaar mee. Dit betekent dat de verenigingsskûtsje aankomende twee decennia veilig het water op kan, mits de skûtsje goed onderhouden wordt. Hiervoor hebben we bij de aanschaf in 2014 de Technisch Skûtsje Commissie opgericht, die verantwoordelijk is voor een vijfjarig klus- en financieel plan, om de duurzaamheid van de boot te waarborgen.’’