Na een grondige restauratie van drie jaar is de Kapitein Anna, voorheen bekend onder de naam Kapitein Kok, terug in de vaart en terug in haar oude thuishaven Amsterdam. De stichting Federatie varend Erfgoed Nederland heeft op 5 december 2016 de raderboot Kapitein Anna in haar register ingeschreven als Varend Monument. De Kapitein Anna is nu beschikbaar voor één- of meerdaagse tochten. Daarnaast doet het schip dienst als restaurant- en hotelschip en is het te huur als locatie voor evenementen, feesten en presentaties.
Foto’s: E.J. Bruinekool Fotografie en Tekst
Bijzondere geschiedenis
De Kapitein Anna is in 1911 gebouwd als stoomraderboot voor de Stoomboot Reederij op de Lek als radarboot No.6. Tot 1948 verzorgde het schip een lijndienst tussen Culemborg, Schoonhoven en Rotterdam. In 1950 werd de raderboot verkocht aan de Duitse ondernemer Karl Pister. Pister liet de stoommachine, ketel en raderen verwijderen en gebruikte het schip als varend partycentrum. In 1976 ontdekte de Hilversumse muzikant Wijnand Key het inmiddels zwaar verwaarloosde schip in de haven van Ludwigshafen. Hij bracht het schip terug naar Nederland.
Na een restauratie, waarbij de raderboot werd voorzien van twee hydraulisch aangedreven schepraderen, kreeg het schip de naam Kapitein Kok en een vaste ligplaats in Amsterdam. Key verzorgde van 1977 tot 1980 lijndiensten op Rotterdam, Utrecht, Gorinchem, Dordrecht en IJmuiden. Van 1980 tot 2012 werd de Kapitein Kok, eveneens vanuit Amsterdam, ingezet voor de chartervaart. Kapitein Anna is sinds juni 2013, na het faillissement van de vorige eigenaar, in bezit van Ton Schellekens met zijn bedrijf Rederij Quo Vadis. Bij de faillissementsveiling was deze rederij de enige inschrijver. Hij gaf haar de naam Kapitein Anna.
Eerbetoon aan moeder
“Bij een nieuwe start hoort een nieuwe naam,” stelt Schellekens. “Die naam is ‘Kapitein Anna’. Kapitein verwijst naar haar vorige naam en Anna is de naam van mijn moeder. Zij was weliswaar geen schipper maar wel degelijk een kapitein. Naast een gezin met dertien kinderen bestierde zij onze boerderij. Dat deed zij met verve, met succes en met liefde en aandacht voor iedereen. Met datzelfde enthousiasme, en naar ik hoop met hetzelfde succes, wil ik de ‘Kapitein Anna’ een nieuwe toekomst bieden in de Amsterdamse haven.”
Nieuwe start
“Zoals voor alle grotere monumenten geldt ook voor deze raderboot dat behoud niet mogelijk is zonder economisch rendabele activiteiten,” vertelt Schellekens. “Alleen vaartochten genereren tegenwoordig onvoldoende inkomsten om het kostbare onderhoud te financieren.” De activiteiten zijn daarom uitgebreid met het verhuren van hotelkamers en het verzorgen van groepsdiners, vergaderingen en events. De salons benedendeks zijn geheel in stijl omgebouwd naar 12 hotelkamers. Het verzorgen van vaartochten blijft de hoofdactiviteit van de Kapitein Anna. De hotelkamers en stilliggende evenementen kunnen alleen op korte termijn gereserveerd worden. “De crew heeft een grote voorliefde voor de vaartochten, de gastwaardering bij Booking.com van 8,9 geeft aan dat de crew het hotelvak ook met liefde verzorgt,” zegt Schellekens. “De klant is koning.”
De Kapitein Anna heeft een nieuwe vaste ligplaats gevonden aan de kop van de NDSM-pier in Amsterdam Noord. Schellekens is erg blij met die ligplaats. Het vroegere NDSM-terrein is van een grote scheepswerf getransformeerd naar een culturele hotspot met een uitstekende veerbootverbinding van en naar het Centraal Station. De ligplaats van het schip geeft een schitterend uitzicht op de stad, havens en de langsvarende zee- en binnenvaartschepen. Vooral na zonsondergang geven de lichten van de stad en de haven een sprookjesachtig uitzicht op de activiteiten in en rond de haven. Dit kunt u in alle rust bekijken vanaf een stukje Nederlandse rivierhistorie ‘Kapitein Anna’.
Meer informatie is te vinden op www.kapiteinanna.nl