De bouw van nieuwe zeeschepen in Nederland zit in de lift. Hieronder valt ook de belangrijke superjachtbouw, waarmee Nederland een wereldwijd leidende positie inneemt op kwaliteitsgebied.
In 2023 zijn 34 zeeschepen opgeleverd. Dit staat gelijk aan een geschatte waarde van maar liefst €410 miljoen. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2022. Aan het eind van 2023 stonden er 98 zeeschepen in het orderboek, met een totale waarde van ongeveer €1,5 miljard.
Daarnaast bouwden de Nederlandse werven ook veel binnenvaartschepen en superjachten. Dit is te lezen in de Sectorjaarspecial die vandaag door Netherlands Maritime Technology (NMT) gepresenteerd is.
Deze groei heeft onder andere te maken met de verduurzaming. Veel schepen moeten vervangen of aangepast worden. Dit sluit aan bij het Maritiem Masterplan. Dit plan is opgesteld door de maritieme sectoren en heeft als doel betrouwbare en concurrerende klimaatneutrale schepen te ontwikkelen, bouwen en gebruiken in Nederland.
In deze editie van de Sectorjaarspecial komen verschillende spelers uit de maritieme maakindustrie aan het woord. Eén van hen is Carlijn Bodewes (Royal Bodewes) die aangeeft dat het Maritiem Masterplan scheepswerven helpt om richtingen voor de toekomst te kiezen.
De verduurzaming en het daaraan verbonden Maritiem Masterplan dragen bij aan de positieve verwachting voor de groei van de sector de komende jaren. Deze groei is goed nieuws voor de strategische autonomie van Nederland zoals ook beschreven in de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie.
In de Sectorjaarspecial worden uitdagingen besproken die met het behouden en versterken van deze strategische autonomie gepaard gaan. Hierbij valt te denken aan de krappe arbeidsmarkt, stijgende inflatie en de transitie naar duurzame energie.
Meer weten? De Sectorjaarspecial leest u hier online.