Vrijdag 29 september werd de eerste nieuwe KNRM-reddingboot uit de Chaterina D-klasse onderworpen aan een kantelproef. De test vond plaats in Harderwijk bij de werf Palfinger Marine, die de 7,5 meter lange reddingboot heeft gebouwd.
Kantelzak
Bij een kantelproef wordt getest in hoeverre een boot zelfrichtend is, dat wil zeggen wanneer de boot weer terugkeert naar de uitgangspositie bij kapseizen, dat wil zeggen dat de boot als deze omslaat vanzelf weer rechtop in het water komt. En dus of het kantelsysteem dat helpt om de boot weer terug te laten draaien goed werkt. Dit systeem bestaat uit een kantelzak die zich op de boot bevindt en na activatie razendsnel vult met lucht. Hierdoor richt de boot zich automatisch op. Dat is een belangrijke vereiste voor reddingboten van de KNRM die vaak in zeer onstuimige omstandigheden redders en geredden weer veilig aan wal moeten brengen.
De kantelproef is voorzien van commentaar te bekijken in onderstaande video:
Bij de kantelproef wordt de boot door middel van een kraan gekanteld, om zo omslaan te simuleren. Tijdens de simulatie zijn geen personen aan boord.
Voorbereiding
Aan deze kantelproef is bijna drie jaar van voorbereiding voorafgegaan. Er is gekozen voor bouwen in aluminium, dat beter recyclebaar is dan het polyester van de oude generatie boten. De motoren zijn viertaktmotoren die stiller zijn, vele malen zuiniger en minder CO2-uitstoot geven. Ook de ergonomie is aangepast op de lichaamsbouw van de huidige bemanningsleden, die vergeleken met 40 jaar geleden een stuk langer is. De KNRM is dan ook erg blij met het goede resultaat dat de nieuwe Chaterina D met deze belangrijke technische kantelproef test heeft laten zien.
Chaterina D-klasse
De nieuwe Chaterina D-klasse betreft een serie van twaalf reddingboten, waarvan de eerste in de loop van 2024 zal worden ingezet door de KNRM. De eerste Chaterina D-reddingboot kan gebouwd worden dankzij een schenking aan de KNRM door Chaterina Hollenga en Dick Veen. Bij de KNRM is het gebruikelijk dat de naamgeving van de reddingboot aan de schenking is verbonden. De Chaterina D reddingboten zullen de Atlantic 75-klasse gaan vervangen.
Meer informatie over de organisatie kunt u vinden op de website van het KNRM.