Bij de verkoop van een pleziervaartuig gaan eventuele problemen niet automatisch over naar de nieuwe eigenaar. In veel gevallen blijft de oude eigenaar aansprakelijk. Verstandig kopen en verkopen betekent vooraf samen problemen voorkomen. Koper en verkoper doen dit het best door over belangrijke onderwerpen in de schriftelijke overeenkomst van koop en verkoop eenduidige afspraken te maken. In dit artikel zetten we enkele aandachtspunten op een rij.
Waarom?
Een juridische procedure om problemen op te lossen dient voorkomen te worden.Zo’n procedure brengt voor alle betrokkenen commotie met zich mee, en kost veel tijd en geld. Bovendien zijn de uitkomsten veelal ongewis. Vaak is niemand blij met de uitkomst of is de uitkomst in de praktijk niet of nauwelijks werkbaar. Bij veel situaties is het aan de oude eigenaar om juist en volledig over te dragen aan de nieuwe eigenaar.
Eigendom
Het eigendom en de overdracht ervan dient onomstotelijk vast te staan. Bijvoorbeeld op basis van een inschrijving in het kadaster. Het eigendom dient voldoende gedocumenteerd te zijn via (erkende) bewijsdocumenten, zoals een combinatie van de overeenkomst van koop en verkoop en de akte van levering. Veel documenten kwalificeren niet als juridisch eigendomsbewijs, zoals een verzekeringspolis of ligplaatsbewijs.
Ook dient het eigendom onvoorwaardelijk te zijn. Hiervoor geldt dat beperkende en bezwarende rechten zijn uitgeschreven. Denk hierbij ondermeer aan ingeschreven beslagen, hypotheek- en retentierechten.
Informatie- en onderzoeksplicht
Wettelijk is bepaald dat de verkoper informatieplicht heeft en de koper onderzoeksplicht. Leg vast in de overeenkomst van koop en verkoop hoe hier invulling aan is gegeven. Indien de koper afziet van de onderzoeksplicht dient hiervoor separaat te worden getekend in de overeenkomst van koop en verkoop. Een keuringsinspectie door een gekwalificeerde expert pleziervaartuigen is de meest geëigende manier om als koper de onderzoeksplicht in te vullen. Van de expert mag worden verwacht dat in de schriftelijke rapportage ook een uitspraak wordt gedaan over wezenlijke gebreken.
Specifieke condities
Specifieke aan- en verkoopcondities dienen nauwkeurig en volledig te worden beschreven in de overeenkomst van koop en verkoop. Voorbeelden van zulke condities zijn voetstoots kopen, opschortende en ontbindende voorwaarden.
Btw
Iedere eigenaar is verplicht te kunnen aantonen dat de btw over het pleziervaartuig is voldaan. Indien dit niet of onvoldoende kan worden aangetoond, bestaat het risico dat de eigenaar de verschuldigde btw, plus boete, alsnog moet betalen. De door de douane (belastingdienst) afgegeven verklaring is in Nederland het meest waterdichte document om de btw-positie te bewijzen. Neem altijd een btw-beschermingsbepaling op in de overeenkomst van koop en verkoop.
CE
De meeste pleziervaartuigen zijn wettelijk CE-plichtig. Een CE-plichtig pleziervaartuig dat niet onder CE is gebracht kan/mag niet worden verkocht voordat alsnog aan de verplichtingen is voldaan. In Nederland is toezichthouder IL&T bevoegd om pleziervaartuigen die niet voldoen aan de wettelijke CE-vereisten een vaarverbod op te leggen of zelfs uit de markt te nemen (vernietigen). De CE-status van een pleziervaartuig dient te blijken uit de juiste en volledige CE-documentatie. Ga bij twijfel via IL&T of een aangewezen keuringsinstantie (Notified Body) na of de documentatie klopt.
Certificaten en vergunningen
Afhankelijk van het gebruik, het vaargebied, en de vaste ligplaats kunnen certificatie- en vergunningsverplichtingen van toepassing zijn op het vaartuig. Stel vast of dergelijke verplichtingen van toepassing zijn. Indien dit zo is, ga dan na of een en ander correct is geregeld. Een bekend aandachtspunt is ondermeer de mogelijkheid van overdracht bij verkoop. Bij ligplaatsen kan een vergunning veelal niet zonder meer worden overgedragen en dient de koper het pleziervaartuig zelfstandig opnieuw te laten kwalificeren. Neem hierover een specifieke conditie op in de overeenkomst van koop en verkoop.
Onderhoud en garanties
Het onderhoud van een pleziervaartuig dient inzichtelijk te zijn. Welke onderhoudsverplichtingen bestaan er? Zijn deze gekoppeld aan garantierechten en -verplichtingen? Hoe is het onderhoud gepleegd (door een werf of in eigen beheer, tegen welke normering)? Waaruit blijkt dat onderhoud is gepleegd? Het advies is om als eigenaar een goed gedocumenteerd onderhoudsdossier aan te houden. Onderdeel hiervan is ook zeker een overzicht van eventuele schades en andere ondervonden operationele en technische problemen.
Vragen of opmerkingen?
Mail naar het EMCI secretariaat
We staan u graag te woord!
Sjors Tettelaar
Lead-auditor RCD/2013/53/EU
EMCI Register
T: +31 (0)88-0038735
info@emci-register.com