Tijdens de Hiswa te Water van 30 augustus tot en met 3 september in de Bataviahaven van Lelystad worden traditiegetrouw de prijzen in het kader van de Boot van het jaar verkiezingen uitgereikt. Dit jaar kon de jury van watersportprofessionals prijswinnaars in vijf categorieën selecteren.
Oeuvre Award
In totaal zijn door de jury vijf personen besproken die voor de prijs in aanmerking zouden komen. Na een uitvoerige discussie heeft de jury unaniem besloten de Boot van het Jaar Oeuvre Award toe te kennen aan zeezeiler, wedstrijdzeiler en grootmeester van het jachtontwerp Gerard Dijkstra.
Gerard Dijkstra heeft een enorm oeuvre, dat niet alleen heel breed is, maar zowel motorboten als zeiljachten bevat. Dijkstra ademt zeilsport. Als jongeman won hij als navigator aan boord bij Conny van Rietschoten de Whitbread Round the World Race, wat nu de Ocean Race is. Bij zijn ontwerpsuccessen moeten de Bestevaer zeil- en motorjachten worden genoemd. Behalve plezierjachten en superjachten ontwierp Dijkstra een enorme vloot aan werkschepen. Daarnaast is hij de ontwerper van spraakmakende boten als de Maltese Falcon en de Clipper Stad Amsterdam.
Start-up Award
Voor de Start-up Award waren meerdere bedrijven voorgedragen en deze waren allemaal sympathiek. Maar een jury moet een keuze maken. Een bijzondere vermelding verdient Perfect Boat Cover, een nieuw bedrijf rondom een bijzondere vinding, de blowtop. Door de juryleden kon deze vinding worden uitgeprobeerd op de Henley 28 die bij de sloepen en tenders als Boot van het Jaar was genomineerd. De jury vond de Blowtop een leuke gadget, maar niet echt een startup. Desondanks verdient Perfect Boat Cover een eervolle vermelding voor de originaliteit van het idee en de uitvoering.
Watt Boats is een echte startup. Het jonge bedrijfje bestaat uit een kleine club jonge studenten dat tijdens hun schooljaar op de nautische opleiding van de IVA Business School aan de gang ging met een origineel idee. Watt Boats wil oude afgeschreven reddingsboten opknappen en van een elektrische aandrijving voorzien. Om het idee handen en voeten te geven vroegen zij tegen de regels in vrij van school. En de start-up Watt Boats was het gevolg.
Het sprak de jury bijzonder aan dat deze jongeren afgeschreven reddingsboten uit Bangladesh een tweede leven willen geven en ze bovendien elektrisch maken. Veel duurzamer kun je het niet bedenken. Zo helpt Watt Boats mee de aarde te redden door innovatief en duurzaam aan de slag te gaan met bestaande, bruikbare, maar afgeschreven boten die anders de shredder in zouden zijn gegaan. Vandaar dat de jury unaniem heeft besloten de Dutch Boat of the Year Start-up Award toe te kennen aan Watt Boats.
Sloepen & Tenders Innovatie Award
In deze categorie waren er acht extern voorgedragen kandidaten. Daarnaast hadden sommige juryleden zelf ook boten voorgedragen. Opvallend was dat er naast sloepen en tenders ook Ribs op de longlist stonden. Uit alle voordrachten heeft de jury de volgende drie boten genomineerd:
- De Woodler 28
- De Henley 28
- De Rand 22
De testvaarten vonden tussen heftige regenbuien door plaats op het testwater voor de Bataviahaven van Lelystad. Er stond veel wind, maar daar had geen van de genomineerde boten een probleem mee.
Beide overgebleven boten waren mooi ontworpen, goed gebouwd en voldeden uitstekend op het water. Omdat innovatie een essentieel onderdeel van het design is, werd de Woodler 28 met haar innovatieve constructie en buitengewoon geslaagde snel varende concept door de juryleden unaniem als winnaar van de Sloepen en Tenders Innovatieprijs 2023 gekozen.
De boot is prachtig om te zien, vaart simpel en gecontroleerd, maar heeft als eerste snel varende model van deze werf een paar kleine verbeterpunten op het gebied van de veiligheid. Zo kan de sta-positie beter en ontbreken er handgrepen. Toch is de boot voor een eersteling zeer goed gelukt. De Woodler 28 zet met haar aluminium onderwaterschip de houtbouw in een nieuw, toekomstbestendig perspectief.
Motorboot Innovatie Award
De jury was zeer te spreken over de hoge kwaliteit van de voorgedragen boten. In elk denkbaar segment waren er uitstekende kandidaten voor de Motorboot van het Jaar innovatieprijs. Uit alle voordrachten heeft de jury de volgende drie boten genomineerd:
- De Flynt 756
- De Vanton Quicksteel 45 Cabin Cruiser
- De Super Lauwersmeer 54 SLX
Voor het testvaren was zaterdag 26 augustus uitgekozen. Er stond een stevige wind van 15-25 knopen uit zuidwestelijke richting. Uitdagende omstandigheden voor alle motorjachten.
De drie genomineerde boten zijn nauwelijks met elkaar te vergelijken en zijn alle drie uitblinkers in hun segment. De jury was unaniem in het oordeel dat het een close call zou worden tussen de Flynt en de Super Lauwersmeer, beide parels van de Nederlandse jachtbouw. Uiteindelijk gaf het criterium innovatie bij deze totaal verschillende jachten de doorslag. Daarom heeft de jury unaniem de Super Lauwersmeer SLX 54 uitgekozen als winnaar van de Motorboot van het Jaar Innovatieprijs 2023.
Zeilboot Innovatie Award
Uit een lijst van vijf externe voordrachten heeft de jury de volgende boten drie genomineerd:
- De Bestevaer SY 36
- Jeanneau Yachts 55
- Saffier Se 24 Lite
Voor het testvaren was zondag 27 augustus uitgekozen. Er stond een zeer stevige wind van 15-25 knopen uit zuidwestelijke richting. Uitdagende omstandigheden voor alle zeiljachten.
In de breedte van het aanbod zijn zeer goede jachten te vinden en deze drie jachten zijn daar goede voorbeelden van. Het bleek extreem moeilijk om vanuit de discussie een winnaar te kiezen. Na het tellen van de scores voor design, constructie, vaareigenschappen, innovatief karakter, prijs-kwaliteitverhouding en geslaagdheid van het concept lagen alle scores dicht bij elkaar, maar bleek er toch één unanieme winnaar: De Saffier Se 24 Lite blonk uit in alle aspecten en verdient daarmee de Zeilboot van het Jaar Innovatieprijs 2023.
Meer foto’s van de prijswinnaars en beelden van de uitreiking zijn later deze week te vinden op www.bootvanhetjaar.nu