Breedendam Yachts kondigt aan dat haar eerste model uit de Sixzero-serie haar laatste ontwikkelfase ingaat. Met haar technische systemen geïnstalleerd en het schilderwerk afgerond, kwam ze reeds uit de loods voor de installatie van haar motor.
“Het is nu tijd voor het interieur en de afbouwfase”, vertelt projectleider Jan Leegstra. “Terwijl de boot voor zes maanden in de grondverf lag, maakte het team de technische installaties af. Hierdoor kon het vulmiddel zich vastzetten en een glad canvas creëren. Daardoor konden de rompspuiters en kunstenaars van Grainz de aluminium romp eruit laten zien alsof deze van hout is gemaakt.”
Technisch meesterwerk
Ook benedendeks paste het team veel moderne technologieën toe. Zoals glasvezelbekabeling voor communicatie en datamanagement, tot een gasgekoelde airconditioning die minder ruimte in beslag neemt. Ook werden de elektrische systemen en leidingen netjes weggewerkt achter de panelen met gemakkelijke toegang voor later onderhoud verzekerd.
De geïnstalleerde motoren wegen 2.000 kilo per stuk. Hiervoor gebruikte Breedendam de grote buitenkraan om deze op hun plaats te hijsen. Vervolgens verplaatsten het team de boot terug naar binnen, zodat de timmerlieden met het interieur aan de slag konden. De mix van houtsoorten en stoffering werd ontworpen door Guido de Groot, in nauwe samenwerking met de eigenaar.
Hogere doelen
Tijdens de creatie van de eerste Sixzero kreeg het team veel steun door de vastberadenheid van de eigenaar. Omdat hij zelf eigenaar is geweest van technische bedrijven, was de klant bereid compromissen te sluiten voor zijn perfecte jacht. Ook was hij al eigenaar van een Breedendam, waardoor hij op dezelfde golflengte zat als het technische team. Breedendam kijkt ernaar uit om de laatste fase af te ronden en dit najaar de proefvaart te maken.
Voor meer informatie over Sixzero, ga naar de website van Breedendam Yachts.