Tijdens de COVID-19 periode zijn veel nieuwe watersporters begroet binnen de sector. Rondom de aan- en verkoop, en de keuring, van pleziervaartuigen komen vanuit deze groep op ons secretariaat begrijpelijke vragen voorbij. In dit artikel delen we enkele vragen en onze zienswijze erop.
Onder redactie van EMCI Register.
Kunnen meer mensen eigenaar zijn van 1 vaartuig?
Ja. Een vaartuig kan meer dan 1 gelijktijdige eigenaar hebben. Ook is denkbaar dat een rechtspersoon het vaartuig in eigendom krijgt en dat deze rechtspersoon zelf meerdere eigenarenheeft. Zo kan een vereniging kopen, waarbij de leden eigenaar zijn. Of een BV koopt waarbij de aandeelhouders eigenaar zijn. Als een stichting koopt zijn de bestuurders verantwoordelijk, maar in formele zin geen eigenaar. En besef, dat als een natuurlijke persoon koopt die in gemeenschap van goederen is getrouwd, zijn/haar huwelijkspartner in formele zin de eigendom deelt. Eigendom delen vereist zorgvuldige afspraken. Bepaal vooraf hoe de eigendom, het beheer, het gebruik en het onderhoud, etc. wordt geregeld. Benoem hoe een eigenaar kan in- en uittreden en eventueel worden geschorst en geroyeerd. Ook de verzekering zal met de afspraken in overeenstemming dienen te zijn. Een veel voorkomend probleem bij meerdere eigenaren is de toewijzing. Niet iedereen kan tegelijk gebruiken. Bij gedeeld eigendom zonder doordacht reserveringssysteem ontstaat vrijwel zeker gedoe. ‘Gedoe’ is iets dat je vooraf regelt. Neem in de afspraken een conflictbemiddelings clausule op die regelt dat eerst minnelijk moet worden overlegd, of mediation moet worden beproefd, alvorens naar de rechter te mogen. Dialoog, ook bij gedoe, levert meestal de beste uitkomst.
Moet ik de jachtmakelaar betalen als ik zelf het vaartuig verkoop?
Ja. In de bemiddelingsovereenkomst (uw overeenkomst met de jachtmakelaar) zal in beginsel zijn bepaald dat de jachtmakelaar ook recht heeft op provisie, of op een gedeelte ervan, als het vaartuig tussentijds door u zelf wordt verkocht. Het recht op provisie kan zelfs nog bestaan als de bemiddelingsovereenkomst is beëindigd. Ook vervalt het provisierecht niet zondermeer indien u een andere jachtmakelaar laat afhandelen. Voorkom verrassingen en bespreek vooraf met de door u geselecteerde jachtmakelaar hoe dit soort situaties zijn geregeld in zijn/haar bemiddelingsovereenkomst.
Moet ik de expert betalen als het pleziervaartuig wordt afgekeurd of als ik besluit niet te kopen?
Ja. Het expertisetarief staat los van de uitkomst van de keuring, dus los van een goed- of afkeuring. Ook staat het tarief los van uw besluit om wel of niet te kopen. Dat u moet betalen, sluit natuurlijk niet uit dat omstandigheden denkbaar zijn waarin u deze kosten kunt proberen te verhalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verwijtbaar handelen door de verkoper. Oftewel: het vaartuig wordt afgekeurd op basis van bewust achtergehouden informatie door de verkoper. U stelt dan de verkoper aansprakelijk of verrekent e.e.a. met de koopsom.
Ben ik eigenaar van de foto’s die de expert en jachtmakelaar maken?
Nee. U heeft via de bemiddelings- en keuringsopdracht toestemming gegeven om foto’s te maken voor de verkooppresentatie en het inspectierapport. U bent hiermee geen eigenaar van de foto’s, tenzij hierover andere afspraken zijn gemaakt. Dit geldt overigens ook voor andere experts en makelaars indien u de opdracht overdraagt. U en andere experts en makelaars, kunnen de foto’s niet zonder toestemming van de (oorspronkelijke) jachtmakelaar of expert gebruiken.
Mag een pleziervaartuig zonder CE worden verkocht?
Nee, tenzij het pleziervaartuig is vrijgesteld of uitgesloten. De CE voor pleziervaartuigen is een wettelijke plicht. De wet voorziet in enkele uitsluitings- en vrijstellingsgronden. Laat u zich hierover goed informeren. Indien u een pleziervaartuig wilt verkopen en kopen zonder CE en deze gronden zijn niet van toepassing, heeft u een probleem en kan de toezichthouder het pleziervaartuig uit de markt nemen.
Geldt de BTW alleen voor nieuwe vaartuigen?
Nee. Iedere eigenaar van een pleziervaartuig, zowel nieuw als gebruikt, dient te kunnen aantonen dat de BTW is betaald, of dat het vaartuig is vrijgesteld. Indien dit niet kan worden aangetoond, is de huidige eigenaar in beginsel aansprakelijk. Ook hier: laat u goed informeren en weet voordat u koopt en verkoopt hoe het zit met de BTW-positie van het vaartuig.
Hebt u vragen of twijfels ergens over? Wacht niet en stel de vraag aan uw expert of makelaar. Wilt u niet direct naar uw expert of makelaar, neem dan contact op met certificeringsinstantie of beroepsvereniging waar hij/zij is aangesloten en stel uw vraag daar. Voorkom vooraf en zo snel als mogelijk onduidelijkheden en gedoe.
Vragen of opmerkingen?
Mail naar het EMCI secretariaat.
We staan u graag te woord!
Sjors Tettelaar
Lead-auditor RCD/2013/53/EU
EMCI Register
T: +31 (0)88-0038735
info@emci-register.com