Het nieuwste ombouwproject van ICON Yachts, de 70 meter lange Project MASTER, is eerder deze maand in het droogdok van de werf in Harlingen binnengehaald. We spraken met de werf om meer te weten te komen over de voortgang, en om meer te weten te komen over ICON’s positie in de markt sinds hun ombouw van een ijsbreker en de levering ervan als MV RAGNAR medio 2020.
Dit keer koos ICON voor een heel andere stijl voor het platformschip – een 66 meter Offshore Rescue and Support Vessel – voor de conversie naar een wereldwijde wereldreiziger en opnieuw maakt het team van ICON Yachts daarbij gebruik van hun expertise om conversieprojecten te ontwikkelen die ver van de norm liggen. ICON legde de klant een aantal ontwerpen voor en vond dit schip het meest geschikt voor het eisenpakket. Het is een wereldcruiser die op gezinnen is gericht en toch ook uitstekend geschikt is om te charteren.
Upcycling
Espen Øino International werd in 2021 gecontracteerd om het ontwerp en de styling te ontwikkelen. Bij de selectie en het ontwerpproces heeft de scheepswerf samen met het team van Espen manieren gevonden om een aanzienlijk deel van het oorspronkelijke schip te hergebruiken. Dit is niet alleen positief voor het milieu, maar het verkort ook de doorlooptijd voor de klant en overwint het grote obstakel van de toeleveringsketen. “Bijna 80% van het originele schip wordt hergebruikt of geupcycled”, legt de werf uit. “Zelfs de onderdelen die zijn verwijderd, zijn gerecycled in de maritieme industrie als reserveonderdelen, en dat alles in overeenstemming met ICON’s ISO 14001-certificering. Dit stelt ons in staat om een state-of-the-art explorer jacht af te leveren zonder een enorme aanslag te doen op de grondstoffenvoorraden van de planeet.”
Indeling
Project MASTER zal accommodatie bieden aan 12 gasten verdeeld over zes goed ingerichte gastenhutten, bestaande uit twee VIP’s, drie dubbele en een sublieme 135 m² Master Stateroom en een privé eigenaarsdek. De eigenaarsruimtes hebben extra privacy en liggen drie dekken boven de gastenverblijven. Voorbestemd voor een leven van luxueuze wereldwijde verkenning, heeft ICON Yachts ervoor gezorgd dat het platform van de MASTER genoeg ruimte heeft voor alle benodigde apparatuur, met meer dan 800 m² buitendekruimte, terwijl er genoeg ruimte overblijft voor een arsenaal aan tenders, waterspeelgoed, een onderzeeër en verkenningsapparatuur. ICON Yachts zal het platform ook uitrusten met een volledig gecertificeerd helikopterdek om gasten in alle comfort te laten landen en de ultieme ervaring te bieden over gletsjers, ontoegankelijke kusten of om koraalriffen ongestoord te observeren.
Specialist in conversie
ICON’s Tony Gale zei: “We beschouwen onszelf als expert in het brengen van een totaal andere vaardigheden naar conversies – één die ons perfect uitlijnt met ons hoofddoel – om aan de top van onze markt te blijven, als de leidende conversie specialist”. ICON Yachts heeft zowel uit de commerciële sector als uit de superjachtsector geput; de platformschepen zijn gekozen uit de eerstgenoemde, ontwikkeld volgens de eisen van de laatstgenoemde. “We hebben een sterke expertise opgebouwd op basis van al onze eerdere projecten – conversie en nieuwbouw, maar ook refit – terwijl we de meest geschikte platforms voor elke gekozen conversie zoeken.” ICON werkt momenteel hard aan alweer een 70 meter conversieproject, Project UFO. Hoewel er voor een ongeoefend oog enige synergie lijkt te zijn tussen de platforms van deze laatste twee projecten, heeft ICON ervoor gezorgd dat elk project zeer individueel en volledig op maat gemaakt zal zijn. En terwijl de achterdekken en het interieur van Project MASTER worden gestript ter voorbereiding van de nieuwe staalconstructie, die de volgende stadia van de conversie ingaat, werd Project UFO afgeleverd aan de ICON pier in Harlingen. Het ontwerp voor UFO is al zeer ver gevorderd. De ontwerper van de eigenaar heeft samen met ICON’s team van ingenieurs en architecten de afgelopen maanden hard aan dit project gewerkt. In de komende weken zal de UFO samen met de MASTER boeg aan boeg in het enorme droogdok van ICON liggen.
Kijk voor meer informatie op www.iconyachts.eu