Contest Yachts is een nieuwe weg ingeslagen met de 15 meter lange Contest 49CS. Het is het eerste zeiljacht met achterkuip en twee achterkajuiten in de 50-voet range van de werf. Het jacht werd ontwikkeld in samenwerking met de vaste partners judel/vrolijk & co, Wetzels Brown Partners voor het interieur en Lloyd’s Register. De Contest 49CS zal voor het eerst te zien zijn tijdens de Hiswa te Water.
Contest Yachts blijft natuurlijk mooie middenkuip jachten bouwen, dat blijkt wel uit de naderende voltooiing van de eveneens gloednieuwe Contest 50CS. Zowel de 49CS als de 50CS modellen zullen worden aangeboden met optionele volledig elektrische aandrijving, en beide zullen samen hun wereldpremière beleven op Boot Dusseldorf
Marktleider
Contest Yachts’ CEO Arjen Conijn vertelt: “Historisch gezien zijn we in het middenkuip-segment al heel lang marktleider. Dit wordt onderstreept door de onlangs nieuw geïntroduceerde Contest 50CS en door de toegekende internationale prijzen. De Contest 55CS heeft onder andere dit jaar de European Yacht of the Year verkiezing gewonnen. We hebben echter ook klanten voor deze lengtemaat die de voorkeur geven aan een achterkuip-ontwerp, terwijl ze wel kiezen voor de hoogwaardige kwaliteit van Contest, met de solide constructie en het enorme comfort. Daarom hebben we voor het nieuwe ontwerp onze 42CS, European Yacht of the Year 2014, als uitgangspunt genomen. Dat schip wordt alom gewaardeerd vanwege de geweldige kuip, ruimte en dubbele achterkajuit. Door schaalvergroting toe te passen, ontstond de 49CS. Onze eerste schetsen waren direct al veelbelovend.”
Lay-out
De dekindeling en de accomodatie benedendeks zijn zeker vernieuwend. In het achterschip bevinden zich twee hoge, ruime dubbele hutten met goede stahoogte. Naast de trap is aan bakboord de kombuis die twee werkbladen heeft aan weerszijden van het gangpad. Aan stuurboord is een ruime douche/toiletruimte. De ruime salon heeft veel lichtinval met aan weerszijden L-banken, met rechts van het midden een tafel en aan stuurboord een navigatiehoek. Het voorschip herbergt de eigenaarshut met een tweepersoonsbed en een aparte badkamer met toilet.
Dekindeling
De achterkuip wijkt af van een standaard indeling doordat de kuip uit twee delen bestaat. Het voorste gedeelte onderscheidt zich door een beschutte, grote kuip, die in de Contest-traditie diep, comfortabel en veilig is onder alle omstandigheden. Schoten en trimlijnen zijn hier niet te vinden, die worden naar de dubbele stuurstand in het achterste deel gevoerd. De stuurwielen zijn verder naar voren geplaatst, waar door er achter de stuurstand een mooi ruim achterdek overblijft om heerlijk te ontspannen.
Andere beleving
Arjen Conijn: “Zowel boven- als benedendeks geeft de Contest 49CS een heel andere beleving dan een conventionele achterkuip waar alles achterin relatief laag is. De Contest 49CS biedt achterin twee grote, identieke hutten met voldoende stahoogte en de eigenaarshut voorin. Dat is ideaal voor gezinnen met kinderen. Of voor het varen met gasten. Er is keuze uit twee aparte bedden of een tweepersoonsbed in elke achterhut. In de achtersteven zit ook nog een grote garage voor onder andere een bijboot, die daar veilig en netjes is opgeborgen.” En zoals het een echte Contest betaamt, zijn er natuurlijk opties in de uiteindelijke lay-out en plattegrond. We zijn uniek in het bereiken van dit alles, en vooral met onze al even unieke volledige Lloyd’s Register certificering.
Elektrisch
Lloyd’s Register is ook uitgebreid betrokken bij de overstap naar volledig elektrische voortstuwing als optie voor deze twee nieuwe jachten, en de technologie wordt nu ontwikkeld met Torqeedo en BMW voor de eerste integratie in een Contest 50CS die in 2024 te water zal worden gelaten. Het is een slim systeem, volledig elektrisch, met zonne-energie en regeneratiemogelijkheden in het water. Het hart van het systeem is een combinatie van de 50 kW Torqeedo Deep Blue 50 en de super robuuste 42 kWh BMWi3 batterijpakketten, met regeneratie door de schroef ondersteund door geïntegreerde Watt&Sea hydrogeneratoren en Solbian zonnepanelen. Een krachtige generatorset met een dieselinvoer van 400 liter wekt vervolgens elektriciteit op die voldoende is voor de accu’s om conventionele dieselaandrijvingen te evenaren en zelfs te overtreffen. Een fascinerend groen initiatief en bovendien één die al ontworpen is om op waterstof te worden omgeschakeld wanneer die technologie levensvatbaar wordt voor de jachtbouw. De eerste volledig elektrische Contest 50CS zal in 2024 het daglicht zien.
Kijk voor meer informatie op www.contestyachts.com