Met 37 boten aan de start in drie klassen maakt de zevende editie van het Europees Kampioenschap IRC haar beloften waar. “Naast de bekende raceteams uit het Nederlandse en Belgische vaargebied zijn er teams uit de UK, Frankrijk, Zweden, Duitsland en Zwitserland ingeschreven” vertelt Marnix Lippens van de Breskens Sailing organisatie enthousiast.”
De inschrijvingen zijn nog open en steeds meer zeilers beslissen op het laatste nippertje om deel te nemen. Dus verwachten we nog wel deelnemers in de CR en de Double Handed categorieën.” Breskens Sailing Weekend is één van de grootste zeilwedstrijden voor de CR en, nu zeker IRC, langs de Noordzeekust.
De hoogste normen
De organisatie is er helemaal klaar voor. De IRC heeft een eigen baan op open water in de Scheldemonding. Dus met maximaal vrije, ongestoorde wind. Enkel als er veel wind voorspeld wordt, kan de baan dichter naar Breskens verschuiven, in de beschutting van de wal en de zandbanken. Er zijn drie soorten wedstrijdbanen mogelijk die op de wedstrijddag zelf worden bekend gemaakt: Windward-Leeward banen rond speciaal daarvoor uitgelegde boeien en korte of lange Inshores omheen de bebakening in de Noordzee. De CR en Double Handed categorieën krijgen aangepaste banen rond bestaande bakens voor de boeg.
Lippens: “We hebben uiteraard van de IRC organisatie, in overeenstemming met de Britse RORC en de Franse UNCL, de nodige guide lines gekregen over de aanpak. Er staat dan ook een Europese titel op het spel. De ervaren Bressiaanse wedstrijdleiders worden dan ook geassisteerd door experts uit Engeland en Frankijk, zowel aan de wal als op het water en natuurlijk in de Jury room. ”
Strijd tussen topteams
De IRC stempel trekt niet alleen topteams aan, het maakt ook een prognose vrijwel onmogelijk. De Belgische Moana (IRC1) gooide nog hoge ogen in de voorbije Cowes Week, het team van François Goubeau is dus zeker op dreef. Ook de zeilers van Gerd Jan Poortman staan klaar met der Van Uden Rost (NED) om te pieken. Het team van de Inno XXX (GBR) zal wellicht het social program van Breskens weten te appreciëren, maar RORC commodore / stuurman James Neville verliest niet graag. Ook de IRC 2 vloot is de smeltkroes van talent. Met vier J 109 boten is niet alleen het eenheidsklasse effect terug, maar alle ogen zullen gericht zijn op de Joule van Arjes Van Leeuwen die de Cowes Week in de klasse op haar naam schreef. Het Nederlands / Belgisch onderonsje in de IRC 3 start net zozeer met vele kandidaat winnaars: de Nederlandse Extra Djinn van Michel Dorsman domineerde de recente Noordzee Regatta in Scheveningen, de Belgische Zarafa deed stof opwaaien in Ramsgate Week en van de Picsou is geweten dat het team van Alain Rousseau perfect weet hoe ze haar gunstige correctiefactor kan inzetten.
Cruiser rating en double handed teams
Het onderscheid tussen IRC en de CR formules is dat IRC internationaal geldt, maar ook veeleisender is. In deze categorie is de inzet groter, de competitie scherper maar de beloning ook navenant. Speciaal om deel te kunnen nemen aan het Europees Kampioenschap IRC nemen enkele bekende CR teams deel in de IRC Categorie. Lippens: “Breskens Sailing weekend schaalt wellicht op voor de IRC, maar laat zeker de CR- en de Double Handed zeilers niet vallen. De inschrijvingen staan open tot 23 augustus. Er is ook mogelijkheid om maar voor één race in te schrijven.” Uiteraard houden de organisatoren rekening met de typische kenmerken van het CR en Double Handed zeilen om specifieke banen uit te leggen.
Charme van Breskens
De after sail momenten bij de Duvel Moortgat tent in de jachthaven van Breskens zijn legendarisch. De ligging van deze sailing hotspot, op de Nederlands/Belgische grens, op de drempel tussen Schelde en Noordzee wordt door de zeilers sterk gewaardeerd. In diverse verslagen vallen de woorden van bourgondische gezelligheid en gastvrijheid. Ook nu weer blijken de drinks, etentjes en andere events hun reputatie voorop te zijn gegaan. Alle zeilers in alle categorieën kunnen van de Bressiaanse gastvrijheid genieten.
Kijk voor meer informatie op www.onzk.be