Riviera Yachts bouwt graag jachten die opvallen in looks en styling. De Platinum Edition Series II van Riviera tilt dit naar een nog hoger niveau. Dat is te zien aan de Riviera 4800 Sport Yacht Series II die voor ons klaar ligt. Platinum betekent feitelijk het nieuwe kleurenpallet van Riviera. Dat bestaat uit zilver, zwart en wit – gecombineerd in een ontwerp van strakke lijnen wat het jacht een krachtige en elegante uitstraling geeft. De romp is gemaakt van massief polyester in een hand lay-up proces met vinylester harsen in de buitenste laag. Het dek heeft een balsa kern en is met de hand gelamineerd.
Buitenleven
We stappen aan boord via het hydraulische zwemplateau. Dit kan een jetski optillen en herbergen. Tegelijkertijd dient het zwemplateau ook als drager voor de bijboot, die met twee geleiders in de grote garage op het achterschip is geparkeerd. Hij wordt er gemakkelijk ingetrokken door middel van een elektrische lier. Vanuit de kuip kunnen de stootwillen worden opgeborgen in een kast met afloop naar buiten. Bovendien heeft dit jacht een bijzonder extraatje: een groot bassin met een kraantje voor het strippen van vis op het zwemplateau.
Australiërs leven graag buiten en houden van hun barbecues, dat is te zien aan de kuip. Deze is ruim met aan bakboord een natte bar inclusief ijsmachine en koelkast, evenals een geïntegreerde grill. Aan stuurboord is een L-vormige zithoek gerealiseerd met een vaste tafel. Daarnaast is er een royale zitruimte tussen de twee toegangen naar het achterdek. Het dak van de kuip heeft twee elektrische luiken die kunnen worden geopend. Het raam naast de schuifdeur kan ook worden geopend. Zo vloeien binnen en buiten heel aangenaam in elkaar over. Mocht het te heet worden, dan is het mogelijk om alle luiken, ramen en deuren te sluiten en de drie airconditioningunits binnen in te schakelen. Daarvoor moet de 11 kilowatt generator van Onan worden opgestart of moeten de twee walaansluitingen van walstroom worden voorzien. Als het buiten te koud wordt, staan er drie Webasto kachels klaar voor gebruik. Verder is er een praktische tweede joystick aan stuurboord in de kuip. Van daaruit heeft men beter zicht op de achtersteven van het schip. Achterwaarts aanmeren kan gemakkelijk vanuit het achterdek.
“Verder is er een praktische joystick
besturing aan stuurboord in de kuip.”
Luxe en comfortabel
De enorme raampartijen in de salon creëren een zee van licht en ruimte. De keuken is in een hoekopstelling geplaatst en voorzien van een dubbele inductiekookplaat, twee koelkasten, een vriezer en een afwasmachine. Tegenover de keuken is een gezellige eethoek gecreëerd met vrij zicht op het water. Een leuk detail is de kast met Riviera glaswerk die tussen de salon en de kuip is geplaatst. De stuurstand is uiterst comfortabel, mede door de twee luxe afgewerkte RECARO stoelen. De bestuurdersstoel kan elektrisch aangepast worden aan de wensen van de schipper. Ook kan het mooi vormgegeven stuurwiel ergonomisch worden afgesteld. De voeten rusten op een voetsteun onder het dashboard, hierdoor is ontspannen zitten is geen probleem. Twee grote Garmin touchscreen beeldschermen geven informatie over de koers, het radarbeeld en nog een extra scherm voor de toestand van de motoren. Een CZone scherm zorgt voor het digitaal schakelen van elektrische circuits vanaf het roer. Om ook vanaf deze plaats een buitengevoel te ervaren, kun je met een druk op de knop het enorme schuifdak openen.
Praktisch en ruim
Als we naar beneden gaan, komen we eerst in een kleine tweede salon met een zitbank en televisie. Ideaal voor vaartochten met kinderen, zij kunnen zich hier heerlijk terugtrekken. De eigenaarshut voorin het schip heeft een vrijstaand bed van 1,95 meter lang bij 1,66 meter breed. Zoals je mag verwachten op een cruiser van dit formaat, is er volop kastruimte voor een langer verblijf aan boord. De aangrenzende badkamer is ruim en licht door het dakraam in het plafond en de witte muren en vloeren. Dit contrasteert fraai met het donkere hout van de kasten. De badkamer is voorzien van een elektrisch toilet en een aangenaam grote douche. Naast het toilet ontdekken we een was / droogcombinatie in de kast, ideaal.
De gastencabine onder de salon is slim ontworpen. Deze heeft drie bedden, waarvan er een iets korter is met 1,91 meter, dat tegenover de twee andere bedden geplaatst is. Deze bedden hebben de gebruikelijke afmetingen van 1,97 bij 0,70 meter en kunnen desgewenst elektrisch tegen elkaar worden geschoven. Dit betekent dat zowel een familie als een groep vrienden op de best mogelijke manier kunnen worden ondergebracht. Ook de gastenbadkamer is verrassend ruim en licht. Beide slaapvertrekken zijn standaard uitgerust met een televisie en airconditioning. De hoogwaardige afwerking is opvallend. Het gehele schip toont mooie materialen, de kieren zijn correct, zelfs op elke kastdeur. Het interieur is praktisch ingedeeld, goed doordacht en met passie voor elk detail uitgevoerd.
Varen
Het is eindelijk zover. Hendel plat vanuit een staande start. Je zou denken dat een volledig ingerichte woonkamer met twee badkamers, drie airco’s en vaste bedden voor vijf personen daar niet voor bedoeld is. Integendeel. De twee Volvo Penta D8-IPS 800 met elk 600 pk zorgen voor een krachtige voortstuwing. In totaal wordt 15,4 liter cilinderinhoud onder hoge druk van diesel voorzien via het common-railsysteem. De lucht wordt eerst door de supercharger in de verbrandingskamers geperst voordat de turbo’s een machtige stoom kunnen maken met iets meer toeren en dus een rijkere uitlaatgasstroom. De twee propellers van de IPS-aandrijving bijten zich vast in het water en trekken de Riviera vooruit. De Riviera op haar beurt erkent de snelle start met snel oplopende cijfers op de snelheidsmeter, maar blijft verder volledig kalm.
Vanaf het roer behoudt de bestuurder altijd de volledige controle. De overgang naar planeren gebeurt snel zonder het zicht vooruit te beperken. Kraken of andere oncomfortabele geluiden? Helemaal niets. De Riviera voelt alsof hij uit één stuk gegoten is. Ook in andere opzichten blijft het werk van de motoren aangenaam rustig. We meten rond 76 decibel bij kruissnelheid, wat ons betreft een goede waarde. De elektronische IPS-aandrijving zorgt ervoor dat het jacht soepel vaart. Overijverige bewegingen van de schipper blijven daardoor zonder gevolgen. Snelle, korte bochten kun je daardoor niet afmaken, de elektronica bepaalt wanneer het scherp genoeg is. Houd er dus rekening mee dat er meer ruimte nodig is om bochten te maken. Het voordeel is dat de Riviera heel kalm en rustig vaart.
“De Riviera voelt alsof hij
uit één stuk gegoten is.”
Het eveneens grote motorjacht dat voor ons als cameraboot fungeert, zorgt voor geweldige golven waar we doorheen varen. De testboot met zijn diepe V in het voorschip snijdt als een mes door de boter heen. Niet zo verwonderlijk als de scheepswerf direct aan de Australische kust ligt. Het water kan woelig zijn en de boot is daar ongetwijfeld op berekend. Het toerental ligt bij kruissnelheid rond de 2.900 toeren, dat goed is voor een snelheid van iets minder dan 60 kilometer per uur. Als het echt snel moet gaan, draaien de motoren 3.100 toeren per minuut. De snelheid is dan 64 kilometer per uur, waardoor de actieradius krimpt met ruim 20 kilometer.
Uniek in het segment
De Riviera 4800 Sport is een goed alternatief voor de bekende Europese seriebouwers van snel varende polyester jachten. Het jacht ziet er niet alleen schitterend uit, het is ook zeer goed gebouwd met fijne vaareigenschappen. De Riviera is wat ons betreft overcompleet uitgerust voor een heerlijke tijd op het water. Qua veiligheid is het ook dik in orde: overal zijn brandblussers aanwezig, automatische in de machinekamer, een brandstoftank gescheiden door een schot, diverse lenspompen, een reling die overal minstens 77 centimeter hoog is, veel handgrepen en extra brandstoffilters. Het enige minpuntje is dat de gangboorden naar de boeg met 26 centimeter een beetje smal zijn. Door de Australische genen is de Riviera toch uniek in het segment. Het is een bijzonder jacht dat zich duidelijk onderscheidt van Europese seriebouwers. Voor 1,16 miljoen euro krijgt de klant een compleet pakket.
Kijk voor meer informatie op www.bestboats.nl