De romp van Royal Huisman’s project 405 (oftewel Reichel / Pugh – Nauta 151) is gedraaid. Bijzonder aan de productie van dit 46 meter lange superjacht is dat er gebruik is gemaakt van de nieuwe “Featherlight” methode van de scheepswerf. Hiermee is dit jacht extreem licht voor haar formaat, wat gunstig is voor haar prestaties en comfortgehalte.
Het draaien van de romp is een belangrijke mijlpaal in het bouwproces. Het markeert namelijk de start van de afbouw. Tijdens deze afbouw worden diverse zorgvuldig geselecteerde en speciaal ontwikkelde componenten gemonteerd. Deze strenge selectie moet ervoor zorgen dat dit schip extreem licht zal zijn. Daarmee is ze straks volgens de werf zeer concurrerend in regatta’s.
High-performance zeiljacht
De moderne en krachtige rompvorm van Royal Huisman project 405 is onder meer herkenbaar door zijn rechte boeg, brede spiegel en dubbele roeren. De bijzondere romp belichaamt op capabele wijze de scheepsarchitectuur en het hydrodynamisch ontwerp van Reichel / Pugh Yacht Design.
De constructie aan de binnenzijde is gebaseerd op een optimaal gebruik van de materialen. Zo is de romp van Project 405 vervaardigd uit een hoogwaardige mix van aluminium en carbon composiet. Hierbij maakte de werf gebruik van een semi-geautomatiseerd parametrisch structureel optimalisatieproces. Tijdens zestien iteraties die deel uitmaken van de nieuwe “Featherlight”-methode van de scheepswerf, is het structurele gewicht met een bewonderenswaardige 11% verminderd in vergelijking met conventionele methoden. Dit terwijl de stijfheid van de romp behouden is gebleven.
Nauta Design is verantwoordelijk voor het algemene concept van het jacht, het exterieur en het interieurontwerp. De romp voor de intrekbare kiel, het dekhuis, de gastencockpit en de hardtop zullen allemaal van koolstofcomposiet zijn. Deze worden momenteel “bij de buren” vervaardigd, namelijk bij Rondal. Het zusterbedrijf van de werf brengt op vakkundige wijze de intrigerende vormen van Nauta Design tot leven.
Ook het gebruik van de modernste, innovatieve tuigage en lieren draagt bij aan het lichte gewicht en de optimale zeilprestaties.
Project 405 zal in 2022 aan haar eigenaren worden opgeleverd.
Meer info op www.royalhuisman.com